جراحی لیزری بیرون زدگی دیسک و درمان درد سیاتیک

عصب سیاتیک بزرگ ترین عصب بدن است که از انتهای ستون مهره ها تا انتهای پاها ادامه می یابد . درد سیاتیک که ناشی از آسیب و تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک رخ می دهد با احساس درد از ناحیه انتهایی کمر تا پشت پاها مشخص می شود . درد سیاتیک به دلیل فشردگی این عصب در اثر بیماری هایی مانندتنگی کانال نخاعیوفتق دیسک کمررخ می دهد ، به همین جهت درمان مناسب و به موقع تنگی کانال نخاعی و فتق دیسک کمر به پیشگیری از بروز این عارضه و نیاز به درمان درد سیاتیک جلوگیری می کند . در این مقاله به بررسی درمان سیاتیک با جراحی لیزری دیسک کمر می پردازیم .

جراحی دیسک کمر با لیزر یک درمان کم تهاجمی برای فتق دیسک کمری است . این درمان از طریق یک سوزن که از طریق پوست وارد دیسک می شود انجام می شود ، بنابراین قاعدتا عوارض جراحی آن کمتر از جراحی باز می باشد و به دلیل همین ماهیت کم تهاجمی ، بازگشت به کار معمولا ظرف چند روز پس از درمان ممکن است ، بنابراین عمل دیسک با لیزر یاPLDD به نظر می رسد یک جایگزین مناسب برای جراحی معمولی و باز دیسک کمر باشد

نحوه انجام جراحی دیسک کمر با لیزر

در جراحی دیسک کمر با لیزر ، دسته لیرز به فضای بین دیسک وارد شده و از طریق آن ، پرتو لیزر برای باز کردن فضا و رفع مشکلات ایجاد شده برای عصب مورد استفاده قرار می گیرد . به این ترتیب درد بیمار کاهش پیدا خواهد کرد . روش لیزر تراپی با استفاده از بی حسی موضعی بر روی بیمار انجام می شود . در این حالت با استفاده از یک سطح مشخص انرژی لیزر قابل جذب ، می توان مقداری بافت نرم دیسک را اصلاح کرد و به همراه آن با گرما دهی به محل ، بخشی از مایع دیسک را بدون وارد کردن آسیب تبخیر نمود . به این ترتیب بخشی از فشار ایجاد شده بر طرف می شود و شرایط با ثبات در داخل دیسک کمرایجاد می شود که می تواند از عود مجدد مشکل پیشگیری نماید .

اقدامات لازم قبل از انجام جراحی دیسک کمر با لیزر

توجه داشته باشید که عمل جراحی دیسک کمر با لیزر هم مانند عمل جراحی باز باید با دقت کافی و تشخیص درست انجام شود . بنابراین دقیقا مانند یک جراحی باز باید بیمار ام آر آی ، سی تی اسکن ، رادیوگرافی های دینامیک ستون فقرات ، آزمایش خون مبنی بر این که بیمار دچار تب مالت ، روماتیسم و عفونت نیست و نیز مشاوره قلب و در صورتی که بیمار دیابت داشته باشد ، مشاوره دیابت قبل از عمل برای بیمار انجام می شود .

مقایسه عمل باز و عمل لیزر دیسک کمر

بر خلاف عمل جراحی باز پس از عمل لیزر دیسک ، درد کمر بیشتر بیماران سریعا تسکین پیدا کرده و با استفاده از پانسمان می‌ توانند به منزل بازگردند . بیمار بایستی به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت استراحت کند و سپس می‌ تواند به تدریج شروع به راه رفتن کند و میزان پیاده‌ روی را تا اندازه بیش از یک کیلومتر افزایش دهد .

علاوه بر این در جراحی باز دیسک کمر در اثر آسیب‌دیدگی عضله کمر ، برداشتن استخوان و ایجاد برش بزرگ ، عوارض مختلفی ایجاد می‌ شوند ؛ در حالی که هیچ یک از این موارد در عمل لیزری دیسک کمر ایجاد نمی‌ شوند .

مزایای جراحی دیسک کمر با لیزر

آدرس اینستاگرام دکتر شکرچی زاده

درد چه مدت بعد از جراحی لیزری دیسک از بین می رود ؟

درد پا و کمر بیمار معمولا چند ساعت بعد از انجام جراحی با لیزر کم می‌ شود و به تدریج این کاهش درد ادامه پیدا می کند و در طول هفته اول به بیشترین اثر خود می‌ رسد . یعنی یک هفته پس از انجام عمل جراحی دیسک کمر با لیزر تقریبا صد در صد درد بیمار از بین می رود ، اما در عده ای از بیماران درد ، تا یک ماه بعد بهبود می یابد . اگر درد بیمارپس یک ماه از بین نرود یعنی عمل جراحی دیسک با لیزر در آن بیمار ناموفق بوده است و بیمار باید تحت عمل جراحی باز قرار گیرد .

لازم به ذکر است، با روش PLDH می‌توان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با علائم شدیدتر را که کاندیدای جراحی باز هستند؛ درمان نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر احمد شکرچی زاده می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36622101 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین
تلفن : 36622101 - 031درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جدیدترین و موثر ترین روش درمان دیسک