عوارض جراحی لیزری دیسک کمر

فتق دیسک کمر که با نام های بیرون‌زدگی دیسک، پارگی دیسک یا فشردگی دیسک نیز شناخته می شود از دلایل شایع کمر درد به شمار می آید. فتق دیسک به طور معمول در کمر رخ می دهد اما می تواند در گردن نیز دیده شود. زمانی که ماده ژله ای که در مرکز دیسک قرار دارد پاره شود و یا از لایه خارجی دیسک خارج شود می گوییم فتق دیسک رخ داده است. در صورتی که این بیرون زدگی به ریشه های اعصاب فشار وارد کند، درد شدیدی ایجاد می شود که محل این درد به محل فتق دیسک بستگی دارد. نکته قابل توجه این است که می توان این درد را با روش های نوین مانند لیزر که نیازی به بیهوشی نیز ندارد، درمان کرد. در ادامه این مقاله به بررسی نحوه جراحی لیزری دیسک کمر به صورت دقیق تر می پردازیم.

نحوه درمان دیسک کمر به کمک لیزر:

جراحان با استفاده از لیزر می توانند که بخش هایی از باف نرم که به ریشه های عصبی فشار وارد می کنند، ازجمله ملتهب شدن رباط یا فتق دیسک را حذف کنند و در نتیجه به کاهش درد کمر کمک کنند. حتی می توان به کمک لیزر مایع دیسکی که اطراف اعصاب وجود دارد را نیز کاهش داد. پزشکان با استفاده از لیزر می توانند بدون برش دادن پوست، قسمتی از دیسک که در بیماران بیرون زده را خارج کنند؛ به طوری که تخلیه دیسک ، به وسیله یک لوله باریک که از راه پوست به داخل دیسک فرستاده می شود. متاسفانه، جراحی لیزری برای همه بیماران توصیه نمی شود.

عمل جراحی دیسک با لیزر بهتر است در اتاق عمل انجام شود چرا که نیازمند به دستگاه فلوروسکوپ می باشد.

جراحی لیزری برای چه کسانی قابل انجام است؟

  1. عمل جراحی دیسک با لیزر معمولا در دیسک های خفیف تا متوسط انجام می‌ شود و برای دیسک های شدید توصیه نمی شود.
  2. این جراحی نوین برای کسانی که دارای علائم شدید عصبی مانند سندرم کودا اکوینا ، فلج‌های شدید یا دیگر عارضه‌هایی که به مداخله جراحی فوری نیاز دارند، می باشند؛ مناسب نیست.
  3. دیگر کسانی که نمی توانند از این روش جراحی استفاده کنند، بیمارانی می باشند که فضای دیسک بین مهره‌ای در آن ها تنگ است یا به ناهنجاری‌ های مهره‌ ای مسدود کننده مبتلا می باشند.
  4. بیمارانی که در آن ها دیسک ها زیاد برجسته می باشند و در فتق دیسک هایی که سبب ایجاد عدم توانایی در راه رفتن می شوند و یا اینکه در بیمار بی اختیاری ادرار و مدفوع ایجاد کرده‌ اند، عمل باز توصیه می شود.

جراحی لیزری دیسک کمر

جراحی لیزری دیسک کمر چه مزایایی دارد؟

صفحه اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

این روش جراحی چه عوارض جانبی ای دارد؟

از عوارض احتمالی این روش جراحی می توان به آسیب دیدن بافت های اطراف اشاره کرد چرا که استفاده از لیزر می تواند سبب ایجاد گرما شود؛ این گرما می تواند به اعصاب، استخوان ها و غضروف های اطراف آسیب وارد کند.

این روش به علت ورود سوزن در فضای دیسکی می تواند سبب ایجاد عفونت شود؛ به همین دلیل معمولا پیش از عمل برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می شود.

اگر فردی یک بار تحت عمل جراحی دیسک با لیزر قرار بگیرد، می تواند برای دفعات بعدی نیز از این روش استفاده کند؟

در صورتی که کسی یک تا دو سال با عمل جراحی لیزری دیسک شرایط خوبی داشته و بار دیگر تمایل به انجام آن جراحی دارد مانعی برای انجام دوباره آن وجود ندارد اما اگر بیماری مثلا پس از 6 ماه بعد از عمل جراحی لیزری دیسک کمر دوباره به دیسک کمر مبتلا شده است؛ دیگر جراحی لیزری به بیمار توصیه نمی شود و بهتر است که عمل جراحی باز برای او انجام گیرد.

لازم به ذکر است، با روش PLDH می‌توان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با علائم شدیدتر را که کاندیدای جراحی باز هستند؛ درمان نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر احمد شکرچی زاده می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36622101 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین
تلفن : 36622101 - 031درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جدیدترین و موثر ترین روش درمان دیسک