نحوه جراحی لیزری بیرون زدگی دیسک کمر

برای درمان بیرون زدگی ها و پارگی های کوچک اما سرسخت و مقاوم در برابر درمان ، روش‌ های بی‌ شماری با کمترین میزان تهاجم یا به عبارتی دیگر ، روش‌ هایعمل بسته و بلوک عصبی دیسک کمر ، ابداع شده اند . از جمله این روش های درمانی می توان به عمل بیرون زدگی دیسک با استفاده ازلیزر ( PLDD )اشاره کرد . در این روش از انرژی لیزر برای تبخیر بخش داخلی دیسک ( قسمت مرکزی نرم و ژله‌ای ) بهره گرفته می شود و به این ترتیب با کاهش فشار داخل دیسک ، موجب جمع شدن فتق می‌ شود . باجراحی لیزری دیسک کمر ،فشار روی ریشه اعصاب و همچنین فشار روی عصب‌ های فراوان موجود در قسمت محیطی خلفی از بین می‌ رود . PLDD یک درمان کم تهاجمی با لیزر توسط بی حسی موضعی برای درمان فتق دیسک در برخی بیماران است . در این مقاله به بررسی نحوه جراحی لیزری بیرون زدگی دیسک کمر می پردازیم .

نحوه جراحی لیزری بیرون زدگی دیسک کمر

جراحی لیزری بیرون زدگی دیسک کمر با کمک تصاویر رادیوگرافی که به طور همزمان از کمر نشان داده می‌ شوند ، انجام می‌ شود .وسیله‌ ای که جراحی توسط آن انجام می‌ شود ، به صورت یک سوزن باریک و کوچک است که درون آن یک پروب لیزری قرار دارد . جراح برای جلوگیری از درد و ناراحتی بیمار ، در ابتدا ماده‌ بی‌حس‌ کننده‌ موضعی را تزریق می‌ کند . سپس با استفاده از تصاویر اشعه ایکس ، سر سوزن به محل دیسک آسیب‌ دیده هدایت می‌ شود به نحوی که پروب لیزر درست در بالای دیسک قرار گیرد . سپس یک فیبر نوری که اشعه‌ لیزر را انتقال می‌ دهد وارد فضای دیسک می‌ شود .

در این عمل لازم است که جراح ، به دقت فیبر نوری که حامل اشعه لیزر است را به نقطه‌ دقیقی در ستون فقرات ، درست در زیر دیسک آسیب‌ دیده انتقال دهد ؛ به این منظور پزشک از تصاویر رادیوگرافی یا سایر تکنیک‌ های عکس‌ برداری استفاده می‌ کند. با تابیده شدن اشعه لیزر به بافت آسیب دیده دیسک ، این بافت سوخته و تبخیر می شود . ایجاد حرارت ناگهانی و تبخیر ماده‌ داخلی دیسک سبب ایجاد فضای خلا در داخل دیسک شده و در نتیجه ماده‌ بیرون‌ زده از دیسک به سمت داخل دیسک کشیده می‌ شود. به این ترتیب فشار از روی ریشه های عصبی برداشته شده و علائم بیمار بهبود می یابد .

انجام این روش درمانی تنها پانزده دقیقه طول می کشد ، اما باتوجه به انجام در اتاق عمل و ملاحظات و مراقبت های قبل و بعد از انجام این روش ، از پذیرش تا ترخیص بیماران از مرکز درمانی حدودا دو ساعت طول می کشد . پس از انجام جراحی بیمار حدود یک ساعت روی تخت استراحت می کند و سپس می تواند همان روز به خانه بازگردد . در این روش درمانی نیازی به بیهوشی کامل نمی باشد و فقط از بی حسی موضعی استفاده می شود . برخلاف جراحی باز دیسک ، نیازی به بستری شدن بیمار در بیمارستان نیست .

جراحی لیزری بیرون زدگی دیسک کمر

مزایای جراحی لیزری بیرون زدگی دیسک کمر

مزایای جراحی لیزر دیسک کمر شامل موارد زیر می‌ باشد :

 صفحه اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

چه مدت بعد از جراحی بیرون زدگی دیسک با لیزر درد بیمار از بین می رود؟

درد پا و کمر بیمار معمولا چند ساعت بعد از انجام لیزر کم می‌ شود و به تدریج این کاهش درد ادامه پیدا می کند و در طول هفته اول به بیشترین اثر خود می‌ رسد . یعنی یک هفته پس از انجام عمل جراحی تقریبا صد در صد درد بیمار از بین می رود اما در عده ای از بیماران پروسه بهبودی تا یک ماه طول می کشد . اگر درد بیمارتا یک ماه از بین نرود یعنی عمل جراحی دیسک با لیزر در آن بیمار ناموفق بوده است و بیمار باید تحت عمل جراحی باز قرار گیرد .

لازم به ذکر است، با روش PLDH می‌توان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با علائم شدیدتر را که کاندیدای جراحی باز هستند؛ درمان نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر احمد شکرچی زاده می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36622101 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین
تلفن : 36622101 - 031درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جدیدترین و موثر ترین روش درمان دیسک