روشهای غیرجراحی درمان بیرون زدگی دیسک

بدن انسان به گونه‌ای آفریده شده است که هرگاه در معرض تهدید یا آسیب و یا بیماری قرار گیرد، در ابتدا مکانیسم‌های داخلی سعی در برطرف کردن مشکل می‌کنند که ازجمله آنها بیرون‌زدگی دیسک و یا هرنی دیسکال می‌باشد.
شایع‌ترین تظاهر کلینیکی در هرنی دیسکال کمری و گردنی درد می‌باشد و البته در مواردی نیز علایم عصبی بصورت گرفتاری ریشه‌های عصبی و نخاع وجود دارد.
اگر درد تنها تظاهر کلینیکی باشد و یا علائم عصبی بسیار خفیف وجود داشته باشد، درمان اولیه بصورت استراحت و درمان‌های دارویی می‌باشد. این درمان‌ها ممکن است تا بهبودی کامل نیازمند چند هفته زمان باشند. جهت تسریع در بهبودی بیمار و جلوگیری از نیاز به اقدام جراحی اقدامات زیر لازم است:

استراحت

استراحت مهمترین اقدام در بهبودی هرنی دیسکال می‌باشد. اگر چه قبلا توصیه می‌شد بیمار چند هفته استراحت مطلق داشته باشد ولی این مطلب امروزه چندان مقبولیت عام ندارد. استراحت مطلق در ساعات و روزهای اول لازم است ولی پس از چند روز می‌تواند با استراحت نسبی جایگزین گردد.

درمان‌های دارویی

اصولا سه نوع دارو در بهبود درد بیماران هرنی دیسکال موثر است که برحسب شدت و مدت درد قابل استفاده می‌باشد.

  1. داروهای مسکن ضدالتهاب غیر استروئیدی(NSAID) : دیکلوفناک سدیم، بروفن، پیروکسیکام، ملوکسیکام و ...
  2. داروهای ضد اسپاسم: متوکاربامول، بکلوفن و ...
  3. استروئید: دگزامتازون، بتامتازرن و دپومدرول و ...

میزان و مدت مصرف داروهای فوق براساس شدت درد و پاسخ بیمار به درمان متفاوت می‌باشد.مصرف استروئید در موارد شدید درد که داروهای NSAID و ضداسپاسم موثر نباشند اندیکاسیون دارد.تزریق اپی دورال. تزریق مسکن و استروئید در فضای اپیدورال باعث کاهش التهاب عصب در محل دیسک هرنیه شده و سبب تسریع بهبودی می‌گردد. بایستی دقت داشت که تزریق اپیدورال جایگزین جراحی نمی‌باشد.

درمان بیرون زدگی دیسک

اقدامات توانبخشی

این موارد شامل: نرمش، ماساژ، فیزیوتراپی، آب‌درمانی، طب سوزنی، کایروپراکتیک، درمان‌های طب فیزیکی و ... می‌باشد.

تزریق اپیدورال جایگزین عمل جراحی نمی‌باشد. استراحت، دارو، تزریق اپیدورال و کلیه روش‌های توانبخشی روش‌هایی است جهت بهبودی بیمار بدون نیاز به جراحی. عمل جراحی (بسته یا باز) آخر خط درمان هرنی دیسکال می‌باشدو آن وقتی است که کلیه روش‌های فوق بدون تاثیر بوده باشد.
بر طبق مدارک علمی مدت تاثیر این روش‌ها حدود 6 هفته می‌باشد. اگر بیمار با 6 هفته اقدامات فوق هیچگونه بهبودی نیافته باشد، ادامه روش‌های فوق آب در هاون کوبیدن است و تاخیر در بهبودی بیمار و تحمیل هزینه‌های بی‌مورد زیادتر به بیمار و در این حال اقدام به جراحی نیاز می‌باشد.

اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

اگر با گذشت این مدت بیمار درجاتی از بهبودی را داشته باشد توصیه به ادامه این روش‌ها تا بهبودی کامل خواهد بود.
در صورت وجود درد غیر قابل تحمل، وجود علایم ریشه‌ای عصبی شدید مثل فوت دراپ و یا علایم سندرم دم اسب و یامیلوپاتی در دیسک‌های گردنی اولین اقدام عمل جراحی است زیرا هرگونه تاخیر در جراحی و دکومپرسیون عصبی سبب کاهش احتمال بازگشت علایم عصبی خواهد شد.
امید آنکه با رعایت موازین علمی بهترین درمان را به بیماران نیازمند عرضه کنیم.بر طبق تجارب اینجانب و شواهد علمی بیش از 90 در صد موارد هرنی دیسکال با اقدامات فوق بهبودی یافته و کمتر از 10 درصد نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کنند.

دکتر احمد شکرچی زاده، جراح ستون فقرات در اصفهان و ابداع کننده روش لیزری PLDH جهت درمان بیرون زدگی دیسک می‌باشند. لازم به ذکر است، با روش PLDH می‌توان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با علائم شدیدتر را که کاندیدای جراحی باز هستند؛ درمان نمود


آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین
تلفن : 36622101 - 031درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جدیدترین و موثر ترین روش درمان دیسک