جراحی باز بیرون زدگی دیسک چه عوارضی دارد؟

این مقاله بر اساس تجربه در هزاران بیمار مبتلا به هرنی دیسکال که در طول سی سال توسط اینجانب عمل جراحی باز شده اند و بر اساس اطلاعات کتب مرجع و مقالات معتبر پزشکی تهیه شده است. قصد اطلاع رسانی است. علی رغم این عوارض و ابداع تکنیک لیزری PLDH همچنان در حدود ۲۰ درصد بیماران هرنی دیسکال که نیاز به عمل جراحی دارند چاره ای جز عمل جراحی باز نیست .

بیرون زدگی دیسک و علائم آن از حدودچند قرن‌ پیش شناخته شده است ولی درمان دیسک به روش جراحی از حدود یکصد سال پیش انجام شده است. اولین بار در سال ۱۹۳۴ آقای barr در new englad sosiety journal مواردی از هرنی دیسکال از نظر علائم کلینیکی و درمان جراحی آنها را ارئه کرد و پس از آن درمان جراحی دیسک بیرون زده شروع شد که با تغییراتی تا زمان فعلی ادامه دارد.
در روش جراحی باز هدف خارج کردن قسمت بیرون زده دیسک به روش جراحی است .

بدین منظور در قسمت خط وسط پشت شکافی بطول چند سانت داده شده و پس از جدا کردن عضلات از لامینای مهره ها و برداشتن لیگمان زرد فضای داخل کانال نمایان و دیسک بیرون زده خارج می‌گردد. روش جراحی باز دیسک روشی تهاجمی است که در هر مرحله انجام آن ‌ممکن است بعدا عوارضی برای بیمار حاصل شود. بدینجهت روش عمل جراحی باز دیسک اقدامی است که حین انجام آن هم جراح وهم بیمار نگرانند ، چرا این اقدام‌ پتانسیل بروز عوارض متعددی را دارد که نه بیمار و نه جراح در بروز آن دخالتی ندارند. بعضی از این عوارض به گونه ای است که ممکن است بیمار تا آخر عمر زمین گیر شده و از درد و عوارض عصبی رنج ببرد.

جراحی فتق دیسک

عوارض عمل جراحی باز به چند دسته تقسیم می‌شود

عوارض عمل جراحی باز به چند دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از :

1. عوارض مربوط به پوزیشن و بیهوشی بیمار:

این عوارض شامل فشار به شکم وایجاد مشکل خون‌ریزی حین عمل ، فشار بر اعصاب دست و فلج آنها از جمله عصب اولنار، فشار به کره چشم ها و اختلال دید ، عوارض لوله گذاری و بی حسی نخاعی، لخته شدن خون در پاها و ایجا د آمبولی بعدی می‌باشد. این عوارض معمولا حین عمل ایجاد میشود. بعضی از آنها موقتی و ممکن است بعد از چند روز از بین برود و بعضی از آنهاممکن است همراه با بروز علائم کلینیکی برای بیمار باشد.

2. عوارض حین عمل:

این عوارض متعدد بوده و شامل پارگی پرده نخاع ، آسیب اعصاب نخاعی ، خون‌ریزی شديد حین عمل ، اشتباه کردن فضای دیسک بیرون زده و لق شدن‌مهره بعلت آسیب فاست های خلف می باشد. اصولا بعلت اینکه مشکل درد و علائم بیمار ممکن است بعللی غیر از هرنی دیسکال باشد، ممکن است اقدام جراحی هیچگونه تاثیری در بهبودی درد و علائم بیمار نداشته باشد.

3. عوارض تاخیری هرنی دیسکال:

این عوارض عمدتا" شامل سه دسته عارضه اصلی به شرح زیر میباشد:

بعضی بیماران که تحت عمل جراحی باز دیسک قرار می‌گیرند مجبور به عمل های مکرر بی نتیجه شده و نهایتا بعنوان انسانی زمین گیر تا آخر عمر از عوارض عصبی و درد رنج برده ودرمان خاصی برای انها‌ وجود ندارد.
مجموعه این عوارض سبب عدم رضایت از عمل باز دیسک در درمان بیرون زدگی دیسک میباشد. این عوارض عمدتا بعلت‌ روش درمان در خارج‌کردن دیسک هرنیه است. در جراحی دیسک بروش باز در حدود یک چهارم موارد یا از عمل نتیجه نگرفته و یا دچار عوارض می‌شوند.

اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

از ابتدای شناخت و عمل جراحی بیرون زدگی دیسک دژنرسانس دیسک بعنوان عامل اصلی بیرون زدگی در نظر گرفته شده است و بدینجهت خارج کردن دیسک بیرون زده با عمل جراحی باز انجام می‌شود.
بعلت عوارض عمل باز دیسک از چندین دههٔ قبل سعی در ابداع روش های غیر تهاجمی در درمان دیسک شده است. این روش ها کارایی زیاد نداشته و بعضی از آنها کنار گذاشته شده است.
اینجانب از حدود شش سال قبل با درمان بیماران بیرون زدگی دیسک با لیزر پلاسما بتدریج تکنیک جدیدی را ابداع کرده که بیش از هشتاد درصد بیماران هرنی دیسکال که نیازمند عمل جراحی باز می‌باشند رابا استفاده از لیزر پلاسما با شانس بهبودی بیش از نود درصد و تقریبا بدون عارضه درمان میکنم. تا کنون نزدیک به سه هزار و دویست بیمار هرنی دیسکال با این روش درمان شده اند .

لازم به ذکر است، با روش PLDH می‌توان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با علائم شدیدتر را که کاندیدای جراحی باز هستند؛ درمان نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر احمد شکرچی زاده می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36622101 اقدام فرمایید.