تنگی کانال کمری و درمان با لیزر پلاسما

از بهم پیوستن جسم مهره و لامینای خلفی مهره سوراخی در وسط ایجاد میگردد که با روی هم قرار گرفتن مهره ها کانال مهره ای ایجاد میگردد. درون این کانال نخاع و ریشه های عصبی قرار دارد.
در ناحیه مهره های کمری بعد از دهه پنجم زندگی در بعضی از افراد برجسته شدن دیسک های بین مهره ای همراه با ضخامت لیگمان ها و استخوان های مهره ها سبب تنگ شدن کانال مهره ای میگردد.
تنگی کانال مهره ای پدیده ای وابسته به سن بوده و با افزایش سن اضافه میکردد

تنگی کانال کمری

از نظر کلینیکی تنگی کانال مهره ای معمولا ایجاد درد در کمر و اندام های تحتانی میکند . این درد با راه رفتن و فعالیت افزایش می یابد. بیمار مبتلا به تنگی کانال کمری پس از مدتی راه رفتن دچار ضعف اندام های تحتانی میگردد که پس از مدتی استراحت مجددا قدرت راه رفتن پیدا میکند. به این مسئله کلودیکاسیون متناوب گفته میشود.

تصمیم به عمل جراحی در بیماران تنگی کانال در درجه اول بر اساس علایم کلینیکی بیمار میباشد. در صورت وجود کلودیکاسیون پیشرونده و یا بروز علایم عصبی و یا درد غیر قابل تحمل ممکن است نیاز به اقدام جراحی باشد. اینجانب در سالها تجربه طولانی مدت بیماران زیادی را دیده ام که در ام آر آی علایم شدید تنگی کانال داشته ولی از نظر کلینیکی فاقد علائم بالینی تنگی کانال بوده اند. قطعا چنین بیمارانی نیازی به اقدام جراحی ندارند.

در عمل جراحی باز لازم است با تراشیدن کانال نخاعی از پشت تنگی کانال را درمان نمود. اکثر بیماران تنگی کانال نیازی به وسیله گذاری ندارند. تنها در صورت وجود علایم لقی مهره در بررسی های قبل از عمل و یا وجود علایم بی ثباتی مهره در حین عمل ممکن است نیاز به فیکس کردن مهره ها با پیچ و راد در هنگام عمل باشد. اینجانب هر روز با بیمارانی از سراسر ایران روبرو میشوم که دچار عوارض وسیله گذاری شده اند.

اگر چه ممکن است تنگی کانال در طول مهره های متعدد باشد ولی در بسیاری از بیماران قسمتی که سبب بروز علایم برای بیمار میشود، محدود است.
معمولا در ابتدای شروع راه رفتن میزان توانایی راه رفتن زیاد بوده ولی با گذشت زمان و پیشرفت بیماری این میزان کاهش می یابد.

آدرس اینستاگرام دکتر احمد شکرچی زاده

دربعضی از بیماران که علایم کلینیکی تنگی کانال دارند ممکن است علت اصلی تنگی بیرون زدگی دیسک در یک و یا چند سطح باشد و یا نقش دیسک های بین مهره ای در ایجاد تنگی بیش از سایر علل باشد.
تنگی کانال هایی که عمدتا بعلت بیرون زدگی دیسک باشد ، تحت عنوان discogenic canal stenosis نامیده میشوند.
این بیماران میتوانند با لیزر پلاسما تحت درمان قرارگیرند. با سوزاندن و تبخیر دیسکهای بیرون زده معمولا تنگی کانال برطرف و علایم بیمار بهبودی خواهد یافت .
در انتخاب این بیماران معمولا سن نقش برجسته ای ندارد ولی نتایج در بالای ۸۰ سالگی پایینتر خواهد بود