علائم تنگی مجرای نخاع کمری و گردنی چیست؟

طناب نخاعی از انتهای مغز شروع شده و تا قسمت تحتانی ستون مهره های کمر ادامه پیدا می کند. این طناب نخاعی از مجرایی به نام کانال نخاعی عبور می کند. عصب هایی از طناب نخاعی خارج می شوند و از کانال ستون فقرات می‌گذرند. این عصب ها از دهانه هایی که در بین مهره ها قرار دارند خارج می‌شوند. به این دهانه ها روزنه می گویند. در بعضی از افراد، به دلایل مختلف این مجراها تنگ تر از حد معمول می شوند. این تنگ شدن، فضای موجود برای عبور طناب نخاعی و عصب‌ها را محدود می سازد و باعث می‌شود به آن ها فشار وارد شود. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی بیماری تنگی مجرای نخاع کمری و گردنی بپردازیم.

تنگی مجرای نخاعی چیست؟

تنگی مجرای نخاعی، اختلالی است که معمولاً با افزایش سن و بعد از ۵۰ سالگی بروز می یابد. این اختلال، روند پیشرفت آهسته‌ای دارد. این بیماری معمولاً باعث کمر درد، گردن درد، سیاتیک و سایر مشکلات عصبی می شود. همچنین این مسئله گاهی باعث بی حسی می شود که با راه رفتن تشدید شده و با استراحت تسکین می یابد. هرچند این بیماری بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود، اما افراد میانسال و حتی بعضی جوانان نیز ممکن است این بیماری را تجربه کنند.

اکثرا تنگی مجاری نخاعی در ناحیه کمر یا گردن دیده می شود.

  1. تنگی مجرای نخاع کمری: در تنگی مجرای نخاع کمری، به رشته های عصبی در قسمت پایین ستون فقرات فشار وارد می شود و علائمی مشابه درد سیاتیک ایجاد می‌کند که پاها و باسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بعضی اوقات تنگی مجرای نخاع کمری باعث کاهش جریان خون در قسمت های پایین بدن می‌شود که به آن لنگش عصبی می گویند. در ۷۵ درصد موارد تنگی مجرای نخاعی در ناحیه پایینی پشت یعنی ستون فقرات کمری ایجاد می شود.
  2. تنگی مجرای نخاع گردنی: در تنگی مجرای نخاع گردنی به رشته‌های عصبی در قسمت مهره های گردن فشار وارد می شود که باعث گردن درد و مشکلات دیگر می شود. اگر این فشار روی نخاع در گردن، شدید شود ممکن است به مشکلات جدی تری مانند ضعف شدید یا فلج منجر شود؛ که در این صورت، فرد نیاز فوری به عمل جراحی دارد.

علائم تنگی مجرای نخاع کمری و گردنی چیست؟

چون تنگی مجرای نخاع، اختلالی پیشرونده با سرعتی پایین است؛ خیلی از افراد ممکن است سال‌ها هیچ علائمی از خود نشان ندهند. پیشرفت این نشانه ها و علائم در بیشتر افراد به صورت تدریجی است. این علائم معمولا با درد خفیف در کمر و گردن، بی حسی و ضعف عضلانی آغاز می‌شوند.

تنگی مجرای نخاعی

علل ابتلا به تنگی مجرای نخاعی چیست؟

هرچند علت قطعی این بیماری چندان روشن نیست؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که فرسایش ستون مهره ها که اصطلاحا به آن دژنراسیون می‌گویند، یکی از دلایل تنگی مجرای نخاعی است. با افزایش سن به تدریج مفاصلی که بین ستون مهره ها قرار گرفته است ناپایدار می‌شوند. این ناپایداری باعث می‌شود لیگامان هایی که در بین مهره ها قرار گرفته اند به تدریج ضخیم تر شده و خاصیت کشسانی خود را از دست بدهند و نهایت باعث ایجاد تنگی مجرای نخاعی شود. البته شایان ذکر است که این ها به این معنی نیست که تمامی افراد با افزایش سن به تنگی مجرای نخاعی مبتلا خواهند شد. احتمال ابتلا به این عارضه در برخی افراد بیشتر است و این به دلیل سابقه خانوادگی و عوامل ژنتیکی می باشد. همچنین افرادی که شغل‌های آنها با بلند کردن و جابجایی اشیا سنگین در ارتباط است بیشتر احتمال دارد به این عارضه مبتلا شوند.

اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

درمان تنگی مجرای نخاعی گردنی و کمری چیست؟

درمان تنگی مجرای نخاعی بسته به شدت تنگی مجرا، شدت علائم و سن فرد متفاوت است. اگر شدت تنگی و شدت علائم کم باشد می‌توان برای تسکین درد و سایر علائم بیمار از روش‌های غیر جراحی مانند دارو درمانی، فیزیوتراپی، لیزر درمانی، حرارت درمانی، ورزش اصولی و سبک، حرکات اصلاحی و طب سوزنی استفاده کرد. اما اگر تنگی مجرای نخاعی شدید بوده و ام آر آی بیمار، علائم کم خونی نخاع را نشان دهد و یا بیمار دچار علائم عصبی همچون ضعف شدید باشد، باید عمل جراحی صورت گیرد تا نخاع بیمار آزاد شود. انواع مختلف جراحی که برای درمان تنگی مجرای نخاعی انجام می شود عبارتند از: لامینکتومی، دیسککتومی و جراحی همجوشی.

البته لازم به ذکر است که در اکثر موارد، بیماران با درمان های غیر جراحی بهبود می‌یابند و فقط در موارد محدودی که چنین درمان هایی جواب نمی دهد، پزشک روی به عمل جراحی می‌آورد.

لازم به ذکر است، با روش PLDH می‌توان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با علائم شدیدتر را که کاندیدای جراحی باز هستند؛ درمان نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر احمد شکرچی زاده می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36622101 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین
تلفن : 36622101 - 031درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جدیدترین و موثر ترین روش درمان دیسک