بیماریهایی که علائم مشابه بیرون زدگی دیسک دارند

بر طبق آمار کتب مرجع حدود پنج درصد بیمارانی که تحت عمل جراحی باز دیسک قرار می‌گیرند، هیچگونه نتیجه ای از عمل نمی‌برند. اغلب این گروه بیمارانی هستند که علت درد آنها موردی غیر از هرنی دیسکال بوده ، اگرچه‌ در ام آر آی شواهدی از بیرون زدگی دیسک وجود دارد. بر طبق تحقیقات انجام شده حدود سی درصد افراد جامعه که هیچگونه سابقه ای از علائم بیرون زدگی دیسک ندارند ممکن است در ام آر آی شواهدی از فتق دیسک با درجات متفاوت وجود داشته باشد.

پاتوفیزیولوژی هرنی دیسکال

سندرم پریفورمیس

از جمله مواردی که در کتب مرجع بعنوان تشخيص افتراقی دیسک مطرح است ، سندرم پریفورمیس می‌باشد. در مورد علت این سندرم فشار به عصب سیاتیک در لگن در محل عبور از عضله پریفورمیس ذکر شده است ولی در تجربه طولانی اینجانب و در مشورت با همکارانی که تجربه زیادی در جراحی دیسک دارند ، و بعضی از همکاران متخصص که نوار عصب و عضله انجام می‌دهند، به این نتیجه رسیده ام که در تشخیص این سندرم اغراق شده و احتمال وجود این سندرم بسیار کمتر از میزانی است که قبلا تصور می شده است. من بر این باورم که اکثر این بیماران از میوفاشیال تریگر پوینت رنج می‌برند.

سندرم میوفاشیال تریگر پوینت

یکی از علل شایع دردهای کمری که حتی ممکن است به اندام های تحتانی انتشار یابد، سندرم میوفاشیال تریگر پوینت می‌باشد. در این سندرم معمولا درد شدید و مزمن کمر وجود داشته و بعضا ممکن است در اندام های تحتانی نیز درد تیر کشنده وجود داشته باشد. علت این سندرم اسپاسم در عضلات و گرفتگی در فاشیای عضلات می‌باشد. افراد مبتلا به این بیماری اغلب از فشارهای مزمن عصبی رنج برده و یا استفاده ناصحیح از بدن دارند. حال اگر در این بیماران ام آر ای انجام و یک بیرون زدگی بدون‌ علامت دیسک وجود داشته‌ باشد ، ممکن است علائم بیمار به این دیسک بیرون زده نسبت داده شده و بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد. طبیعی است که این بیماران از عمل جراحی نتیجه ای نخواهند گرفت.

اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

در مواردی باید به این بیماری مشکوک شد که شدت درد کمر از درد اندام تحتانی بیشتر بوده و علائم کلینیکی تطابق کاملی با یافته های ام آر آی نداشته باشد . بهترین وسیله تشخیصی جهت اثبات وجود این سندرم و رد هرنی دیسکال بعنوان عامل علائم بیمار انجام الکترومیوگرافی توسط افراد با تجربه می‌باشد. در این بیماران گرفتاری ریشه عصبی وجود ندارد. اغلب این بیماران با تکنیک سوزن خشک ،(dry needle ) بهبودی می‌یابند.
در چند سال گذشته اینجانب با همکاری جناب آقای دکتر آزاده متخصص نوروفیزیولوژی موارد زیادی از این بیماران را شناسایی کرده و توسط ایشان درمان شده اند.

لازم به ذکر است، با روش PLDH می‌توان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با علائم شدیدتر را که کاندیدای جراحی باز هستند؛ درمان نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر احمد شکرچی زاده می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36622101 اقدام فرمایید.