سیر تغییرات علائم بیمار پس از درمان با لیزر پلاسما و تکنیک لیزری PLDH

تکنیک لیزری PLDH حاصل تلاش شش ساله در درمان بیماران بیرون زدگی دیسک می‌باشد که نیاز به عمل جراحی باز دارند.این تکنیک از ابتدای انجام تا کنون سیر تکاملی داشته‌ و بر اساس تجربه‌های بدست آمده بتدریج تعداد بیشتری از بیماران با این روش درمان شده و درصد و سرعت بهبودی بیماران افزایش یافته است.

در ابتدای کار شاید حدود 20 درصد بیماران با این روش با احتمال بهبودی حدود 60 درصد قابل درمان بودند.

بتدریج با کسب تجارب بیشتر این درصدها تغییر یافت بطوریکه در حال حاضر حداقل حدود 80 درصد بیماران هرنی یسکال که نیازمند عمل جراحی باز می‌باشند با این تکنیک با احتمال بهبودی بیش از نود درصد قابل مداوا می‌باشند. چنین تغییری حاصل بررسی نتایج بیماران عمل شده و مقایسه نتایج عمل آنها و پیدا کردن نقاط اصلی محل فشار در هر بیمار هرنی دیسکال و انجام دقیق‌تر و موثرتر تکنیک PLDH می‌باشد.

از ابتدای انجام عمل جراحی بیماران بیرون زدگی دیسک با لیزر پلاسما بر اساس نتایج اولیه بعد از عمل بیماران به گروه های زیر تقسیم می‌شدند:

1. گروه بیمارانی که از بلافاصله بعد از عمل شدت علائم تخفیف یافته و بتدریج با سیر سه ماهه بهبودی نسبی و قابل قبول علائم را پیدا می‌کردند.
  2. گروه بیمارانی که از ابتدای پس از عمل علائم کاهش یافته ولی پس از یک ماه یا بیشتر میزان بهبودی کاهش یافته و نهایتا پس از چند ماه بعلت بروز علائم بالینی عدم بهبودی به عمل جراحی باز حدود سه تا پنج ماه بعد از عمل منتهی می‌شدند.
  3. گروه بیمارانی که پس از عمل نه تنها درد بیمار بهتر نشده بلکه بتدریج در هفته‌های اول شدت درد بیشتر شده ولی از ماه دوم و اوایل ماه سوم بهبودی شروع و در پایان ماه‌ سوم بهبودی نسبی برای آنها حاصل و در ماه‌های بعد این بهبودی تکمیل شده است.
  4. بیمارانی که تا سه ماه بهبودی یافته ولی در چندین ماه و یا بیش از یکسال بعد از عمل درد بیمار عود کرده است. این گروه درصد بسیار کمی از بیماران حدود 2 درصد را تشکیل داده اند.

در بررسی گروه‌های فوق در بعد از عمل بتدریج موارد زیر در سیر بهبودی بیمار مشخص گردید:

1. وضعیت دیسک بیرون زده، شدت بیرون زدگی، مدت زمان علائم قبل از عمل و شدت علائم قبل از عمل
  2. تفاوت در نقاط لیزر شده از نظر محل ، تعداد و شدت انجام لیزر در هر نقطه.

بتدریج با مقایسه این نتایج مشخص گردید که هر چقدر شدت علائم و مدت علائم قبل از عمل بیشتر باشد سیر بهبودی پس از عمل طولانی‌تر خواهد بود.از جمله این موارد قوام و سفتی دیسک قبل از عمل می‌باشد. هرچقدر دیسک نرم‌تر و مدت علائم قبل از عمل کمتر باشد سیر بهبودی سریعتر و بالعکس هر چقدر مدت علائم بیمار قبل از عمل بیشتر و قوام دیسک سفت تر باشد سیر بهبودی پس از عمل کند تر خواهد بود.

جراحی لیزری دیسک

مورد بسیار مهم دیگر که مشخص شد در سیر بهبودی بیمار اثر دارد محل نقاط لیزر شده در داخل فضای داخل دیسک می‌باشد. بتدریج مشخص شد که سوزاندن بعضی نقاط در سیر بهبودی اثر تسریع کننده و بالعکس سوزاندن بعضی مناطق در داخل فضای دیسک اثر کند کننده و حتی باز دارنده در سیر بهبودی بیمار دارد.

نکته بعدی کشف شده در سیر تکامل تکنیک PLDH این بود که میزان اشعه لازم در نقاط مختلف نیز متفاوت است. در بعضی نقاط میزان اشعه لیزر مورد نیاز کم ودر بعضی مناطق میزان اشعه مورد نیاز بیشتر است.این نکته را نیز باید در نظر داشت که محل بیرون زدگی دیسک و میزان بیرون زدگی و شدت علائم کلینیکی در بیماران مختلف متفاوت بوده و این موارد در انتخاب نقاط مناسب لیزر ومیزان اشعه مورد نیاز متفاوت است.

بدین ترتیب با دقت بسیار زیاد و انجام متجاوز از سه هزار بیمار با مشخص شدن نقاط مهم لیزر در هر بیمار و میزان اشعه لازم در هر بیمار تکنیک لیزری PLDH به تکامل لازم خود رسید.براساس تجارب بدست آمده در حال حاضر بیش از هشتاد درصد بیماران بیرون زدگی دیسک که نیازمند عمل جراحی باز هستند با احتمال بهبودی حدود نود درصد قابل درمان می‌باشند.

حدود ده درصد بیمارانی که از این روش نتیجه نمی‌گیرند می‌توانند کاندید عمل جراحی باز شوند. احتمال بروز عارضه در حین و یا پس از عمل بسیار نادر و کمتر از نیم درصد می‌باشد. احتمال عود علائم در دراز مدت در بیماران بهبود یافته حدود دو درصد موارد می‌باشد.

اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

مدت زمان لازم برای مشخص شدن تاثیر پذیری تکنیک PLDH حدود سه ماه است.

سیر بالینی بیماران بعد از عمل با لیزر پلاسما در حال حاضر:

1. در حدود هفتاد در صد بیماران عمل شده بلافاصله بعد از عمل بهبودی شروع و بتدریج تا سه ماه کامل‌تر می‌شود. در طول این سه ماه سرعت بهبودی متغییر بوده و دوره‌هایی تخفیف و تشدید درد وجود دارد. وجود این مورد نشانه موثر بودن لیزر پلاسما و پیش‌بینی مناسب درمان می‌باشد در این گروه اکثرا پس از یکماه بعد از عمل حدود 70 درصد بهبودی را دارند.
  2. این گروه حدودا بعد از یک ماه از عمل به فعالیت طبیعی خود ادامه میدهند ولی تا سه ماه بعد از عمل بتدریج قدرت فعالیت کاملتر پیدا میکنند. در این گروه معمولا بین شش ماه تا هشت ماه بعد از عمل تغییرات مثبت لازم در 80 درصد موارد در ام آر آی حاصل می‌گردد.
  3. در حدود 20 درصد بیماران تغییرات بهبودی بلافاصله بعد از عمل اندک بوده ولی با گذشت زمان و با شدت های متفاوت تغییرات حاصل می‌شود. حدود ده در صد این بیماران ممکن است بعد از چند هفته شدت درد و علائم بیماری تشدید یافته ولی اکثرا در طول ماه سوم بهبودی تسریع می یاید. حدود 5 درصد این بیماران ممکن است نهایتا پس از سه ماه بهبودی لازم را نیافته و نهایتا جهت بهبودی نیاز به روش های دیگر درمانی از جمله عمل جراحی باز باشد.
  4. در حدود ده درصد باقیمانده ممکن است هیچگونه بهبودی بلافاصله بعد از عمل ایجاد نشده و حتی در ابتدا شدت علائم تشدید یابد. حدود نیمی از این بیماران پس از یک تا دو ماه به‌تدریج شدت علائم کاهش یافته و نهایتا تا سه ماه بعد از عمل به گروه بهبودی یافته ها وارد می‌شوند.

علائم کاهش یافته و نهایتا تا سه ماه بعد از عمل به گروه بهبودی یافته ها وارد می‌شوند.نیم دیگری از این گروه که حدود پنج درصد موارد را تشکیل می‌دهند، ممکن است هیچگونه بهبودی نیافته و یا حتی علائم بعد از عمل تشديد یافته و نهایتا از این روش نتیجه نگرفته ونیازمند سایر روش های درمانی باشند.بطور خلاصه مواردی که در سیر بالینی و سرعت تغییر علائم بیماران بعد از عمل موثر است شامل انتخاب صحیح بیمار و انجام مناسب تکنیک عمل می‌باشد.

به امید روزی که پیشرفت بیشتر تکنیک درصد بالاتری از بیماران را درمان کند‌.

لازم به ذکر است، با روش PLDH می‌توان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با علائم شدیدتر را که کاندیدای جراحی باز هستند؛ درمان نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر احمد شکرچی زاده می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36622101 اقدام فرمایید.