درمان بیرون زدگی دیسک های گردنی با لیزر

در صورت عدم وجود علائم عصبی، درمان بیرون زدگی حاد دیسک های گردنی روش های ساده است. اگر بیمار در زمان کافی به این درمان ها پاسخ ندهد و یا بیمار تحمل درد را نداشته باشد، اقدام بعدی جراحی است‌.

روشهای درمانی بیرون زدگی دیسک های گردنی

روشهای درمانی ساده

  1. در مرحله اول استفاده از کرست گردن نرم توصیه می‌شود. مدت زمان آن بسته به شدت علائم متفاوت است ولی توصیه می‌شود از کرست گردنی در شرایط حاد بطور متناوب استفاده شود.
  2. داروهای مورد نیاز مشابه هرنی دیسکال کمری از مسکن های ضد التهابی غیر استروئیدی ، آرام بخش ، ضد اسپاسم و ترکیبات کورتیکوستروئید بصورت خوراکی ، شیاف و در صورت لزوم تزریقی
  3. استفاده شود.
  4. حدود دو هفته بعد از اقدامات فوق در صورت لزوم از فیزیوتراپی می‌توان استفاده کرد. در انجام فیزیوتراپی حرکت درمانی ممنوع است ولی از الکتروتراپی و کشش گردنی می‌توان استفاده کرد.

درمان جراحی بیرون زدگی دیسک گردن

عوارض جراحی فتق دیسک گردن

عمل جراحی باز دیسک های گردنی اقدامی تهاجمی بوده و در هر مرحله آن شانس ایجاد عوارض متعدد وجود دارد. این عوارض شامل صدمه به عروق ، اعصاب و نخاع است. از جمله اعصابی که عارضه آن شايع است ، عصب رکورنت لارنژیال می‌باشد که در بیش از بیست درصد موارد آسیب می‌بیند ولی در حدود پنج درصد موارد آن علائم کلینیکی بصورت گرفتگی صدا و اشکال در بلع ایجاد می‌شود. خوشبختانه بسیاری از این موارد با گذشت زمان بهبودی پیدا میکنند.
پس از عمل باز دیسک گردنی لازم است به مدت سه ماه گردن بی حرکت شده تا استحکام محل عمل حاصل شود‌. با توجه به کاربرد دیسک مصنوعی و جوش خوردن دو مهره مجاور دیسک در مواردی بطور تاخیری ممکن است در دیسک های بالا و پایین محل عمل عارضه ایجاد شود.

بیرون زدگی دیسک گردن

جراحی لیزری هرنی دیسکال گردنی با لیزر پلاسما

اینجانب از ۵ سال قبل که درمان هرنی دیسکال با لیزر پلاسما را شروع کرده ام ، موارد زیادی از بیرون زدگی دیسک های گردنی را با این روش درمان کرده ام. تا کنون متجاوز از سیصد بیمار با این روش درمان شده است.
عمل جراحی دیسک های گردنی با لیزر پلاسما بطور سرپایی در اتاق عمل و تحت کنترل تصویربرداری با اشعه ایکس و بدون درد و بی هوشی انجام میشود. سرویس بیهوشی بیمار را مانیتورینگ کرده و با تزریق داروهای ضد درد، انجام عمل را برای بیمار بدون درد می‌کنند.

در عمل جراحی با لیزر پلاسما، تحت کنترل تصویر برداری سوزن لیزر وارد فضای دیسک شده و در موقعیت مناسب هسته دیسک با مقادیر خاصی از اشعه لیزر سوزانده میشود. این اقدام سبب برداشته شدن فشار قسمت بیرون زده دیسک از روی عصب تحت فشار شده و در اکثر موارد که بیمار از قبل عمل درد شدید دارد در حین عمل درد بیمار بهبودی قابل ملاحظه پیدا می‌کند. مدت عمل حدود نیم ساعت بوده و بیمار حدود دو تا سه ساعت بعد از عمل از بیمارستان مرخص میشود.

در صورتی که بیمار از این عمل نتیجه ای نگیرد ، می‌تواند تحت عمل جراحی باز قرار گیرد. این مورد در طول پنج سال گذشته بندرت اتفاق افتاده است. در صورت سفت و کلسیفیه بودن دیسک و یا علائم تنگی کانال نخاع و یا بروز عوارض عصبی زیاد لازم است بیمار از ابتدا تحت عمل جراحی باز قرار گیرد.

عوارض جراحی لیزری هرنی دیسکال گردنی با لیزر پلاسما

این عمل معمولا عارضه ای ندارد. در بیش از سیصد بیمار انجام شده تنها در دو مورد بعد از عمل گرفتگی صدا ایجاد شده که معمولا مدتی بعد از عمل بهبود می یابد. هیچگونه عارضه عصبی، عروقی و یا عفونی در بیماران انجام شده وجود نداشته است. میزان بهبودی بیماران انجام شده بیش از نود درصد بوده است.

اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

هزینه جراحی لیزری دیسک گردن

بعلت اینکه در کتاب تعرفه خدمات درمانی ، درمان دیسک با لیزر فقط در مورد دیسک های کمری ذکر شده است ، بیمه ها از قبول پرداخت هزینه این عمل خودداری کرده و بیماران‌ مجبورند حتی در صورت داشتن بیمه تکمیلی هزینه این عمل را بصورت آزاد پرداخت نمایند. هزینه این عمل در حال حاضر (ابان ماه ۱۴۰۰) حدود ۱۵ میلیون تومان است. عمده هزینه این عمل مربوط به فیبر لیزر است که بعلت دلاری بودن هزینه آن ، تغییرات نرخ ارز و تورم سبب تغییر مبلغ فوق خواهد شد.

حق العمل جراح در انجام این عمل تنها حدود ۸ درصد کل مبلغ میباشد.از آنجا که عمل جراحی دیسک بیرون زده گردنی با لیزر پلاسما و تکنیک PLDH روشی نسبتا قطعی بوده و نتایج آن از عمل جراحي باز بهتر بوده و عوارض عمل باز را نیز ندارد، در اکثر موارد دیسک های گردنی انجام این روش ضرورت عمل باز را منتفی می‌سازد. بدینجهت از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سازمان های بیمه گر تقاضامندم نسبت به حل این مشکل اقدام تا بیماران بتوانند از انجام این عمل بهره مند شده و از عوارض عمل باز نجات یابند.

دکتر احمد شکرچی زاده، جراح ستون فقرات در اصفهان و ابداع کننده روش لیزری PLDH جهت درمان بیرون زدگی دیسک می‌باشند. لازم به ذکر است، با روش PLDH می‌توان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با علائم شدیدتر را که کاندیدای جراحی باز هستند؛ درمان نمود


آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین
تلفن : 36622101 - 031درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جدیدترین و موثر ترین روش درمان دیسک