بیرون زدگی دیسک گردن چیست؟

تعداد زیادی از انسان ها از درد گردن، شانه و بازو رنج می برند. هرچند این ناراحتی ها علل مختلفی می توانند داشته باشند، اما فتق دیسک گردن جزء مهم ترین دلیل ها می باشد. هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای گردن، سبب تحریک ریشه های گردنی می شود که گردن درد را به دنبال دارد. در این مقاله به بررسی دقیق تر علائم و درمان های هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای گردن می پردازیم.

گردن انسان دارای 7 مهره است که پس از کمر، شایع ترین مفصل ها برای دیسک،آرتروز و ساییدگی هستند. هنگامی که ماده ژله ای درون دیسک به دلیل پارگی لایه خارجی یا شکستگی خارج شود، می تواند به کانال نخاعی و اعصاب گردن فشار وارد کند؛ به این بخش بیرون زده هرنی یا فتق می گوییم.

تماس مواد شیمیایی بخش ژله ای دیسک با ریشه های عصبی سبب التهاب و تحریک آنها می شود.این بیماری بیش تر در میان جوانان شایع است. فتق دیسک بین مهره ای در میان مردان به ویژه آن هایی که سیگار مصرف می کنند شیوع بیش تری دارد، و این فتق بیش تر در دیسک های بین مهره های ۵ و ۶ گردنی و در دیسک بین مهره های ۶ و ۷ گردنی رخ می دهد.

فتق دیسک بین مهره ای گردن چه علائمی دارد؟

درد:

اولین نشانه دیسک گردن، درد می باشد. دردی تیر کشنده که به شانه، بازو، ساعد و دست منتشر می شود. شروع این درد معمولا از گردن می باشد و سپس کاهش می یابد؛ همانطور که گفته شد این درد در ناحیه کتف، شانه، بخش فوقانی بازو و حتی ساعد و دست نیز کشیده می شود.

درمان بیرون زدگی دیسک گردن

اختلال حسی:

بسته به اینکه کدام ریشه عصب یگردن درگیر شود و تحت فشار قرار بگیرد، بخش های مختلفی از دست می تواند دچار کاهش حس، خواب رفتگی، گز گز و مورمور شود.

اختلال حرکتی:

اینکه کدام عضله در اندام فوقانی و گردن دچار کاهش نیرو و قدرت عضلانی شود به این بستگی دارد که کدام عصب گردنی درگیر شود و تحت فشار قرار بگیرد. در صورتی که بیماری ادامه یابد و شدت آن افزوده شود، ممکن است عضله دچار لاغری نیز بشود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:

 آدرس اینستاگرام دکتر احمد شکرچی زاده

چه راه های درمانی برای فتق دیسک بین مهره ای گردن وجود دارد؟

خوشبختانه تعداد زیادی از بیماران مبتلا به این بیماری نیازی به عمل جراحی برای درمان ندارند و به وسیله روش های درمانی غیر جراحی درمان می شوند. در ادامه به ذکر چند روش غیر جراحی که برای درمان دیسک گردن استفاده می شود، می پردازیم.

به تازگی روشی موثر برای درمان هرنی دیسکال گردنی و کمری به نام PLDD ابداع گردیده که با این روش بدون نیاز به برش جراحی و طی دوران نقاهت سخت و طولانی، می‌توان به رفع بیرون زدگی های خفیف تا متوسط دیسک پرداخت. شما می‌توانید برای انجام این عمل به کلینیک دکتر احمد شکرچی زاده در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین
تلفن : 36622101 - 031درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جدیدترین و موثر ترین روش درمان دیسک