بیرون زدگی دیسک گردن چه علائمی دارد؟

هنگامی که ماده ی ژله ای درون مرکز دیسک گردن، از ناحیه ضعیف و شکننده شده دیوار خارجی بیرون بزند می گوییم دیسک گردن رخ داده است. این بیماری از شایع ترین علت های درد و ضعف گردن، شانه و یا دست می باشد. نام آشناتر این حالت دیسک لغزیده می باشد؛ هرچند که دیسک در حقیقت نمی لغزد بلکه می تواند پاره شود و به اعصاب گردن فشار وارد کند. از دیگر علائم این بیماری می توان به سوزن سوزن شدن، حس کرختی و سوزش در شانه و دست ها اشاره کرد. در این مقاله به بررسی دقیق تر علت های ایجاد دیسک گردن می پردازیم.

علائم بیرون زدگی دیسک گردن

مراحل بیرون زدگی دیسک گردن:

دژنرسانس:

علت تغییرات شیمیایی در این مرحله افزایش سن است. بیرون زدگی در این مرحله به وجود نمی آید بلکه دیسک انعطاف پذیری خود را از دست داده و از توانایی ضربه گیری آن کاسته می شود.

دیسک گردن

برآمدگی دیسک:

شکل و محل دیسک در این مرحله تغییر می کند. برآمدگی کوچکی شروع به تشکیل می کند که بسته به محل آن برآمدگی می تواند به اعصاب یا نخاع فشار وارد کند.

پارگی دیسک:

هسته ی ژله مانند دیسک در این مرحله دیواره را سوراخ می کند اما هنوز درون دیسک باقی می ماند.

جدا شدن بخش پاره شده ی دیسک:

هسته ی مرکزی دیسک از دیواره عبور کرده و وارد کانال نخاعی می شود.

چه عللی می تواند سبب بیرون زدگی دیسک گردن شود؟

اینستاگرام دکتر احمد شکرچی زاده

دیسک گردن در افرادی که در دهه‌ی ۳۰ و ۴۰ زندگی خود هستند، بیش‌تر بروز می یابد؛ اما افراد میانسال و افراد مسنی که حرکات پرخطر انجام می‌دهند، بیش تر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. تقریبا ۸ درصد فتق های دیسک در ناحیه‌ی گردن ایجاد می شود.

به تازگی روشی موثر برای درمان هرنی دیسکال گردنی و کمری به نام PLDD ابداع گردیده که با این روش بدون نیاز به برش جراحی و طی دوران نقاهت سخت و طولانی، می‌توان به رفع بیرون زدگی های خفیف تا متوسط دیسک پرداخت. شما می‌توانید برای انجام این عمل به کلینیک دکتر احمد شکرچی زاده در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین
تلفن : 36622101 - 031درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید
جدیدترین و موثر ترین روش درمان دیسک