سیاتیک چیست و چه علائمی دارد؟

سیاتیک به دردی گفته می شود که در طول عصب سیاتیک گسترش می یابد. عصب سیاتیک عصبی بزرگ است که از پشت بدن از بالای ناحیه نشیمنگاه گسترش یافته و تا پایین هر دو پا ادامه می یابد. به طور معمول سیاتیک تنها یک سمت از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه درد مرتبط با سیاتیک ممکن است بسیار شدید باشد اما در اکثر موارد با روشهای غیرجراحی درمان سیاتیک میتوان آنها را در طی چند هفته رفع کرد. در برخی افراد که درد شدید سیاتیک با ضعف شدید پا، دستگاه گوارش از جمله روده و یا مثانه همراه است احتمالا نیاز به جراحی برای رفع سیاتیک باشد.

عصب سیاتیک طولانی ترین و ضخیم ترین عصب در کل بدن است و خود از تجمع پنج ریشه عصبی تشکیل شده است. عصب سیاتیک تا زیر زانو ادامه می یابد و سپس به چندین شاخه دیگر تقسیم می شود که این شاخه ها تا نوک انگشتان پا نیز ادامه می یابند. آنچه در دردهای سیاتیک مشترک است این است که یک درد در اثر آسیب به عصب سیاتیک ایجاد می شود. آسیب ایجادشده منجر به تحریک، التهاب و فشردگی عصب می شود و درد ایجاد میگردد. در صورتی که عصب سیاتیک آسیب ببیند، درد سیاتیک در هر جایی از آن ممکن است ایجاد شود؛ یعنی فرد ممکن است درد را در پشت، نشیمنگاه یا پاهای خود احساس کند. درد سیاتیک همچنین می تواند منجر به ضعف عضلات پا یا ساق پا، بی حسی پا یا ساق پا و احساس ناخوشایند سوز سوز شدن پا، ساق پا و انگشتان پا شود.

برخی از داروها مانند دگزامتازون ، در کنترل و بهبود درد عصب سیاتیک موثر هستند. با این وجود یکی از بهترین روشهای درمان درد عصب سیاتیک ، جراحی لیزری است که به صورت سرپایی با نتایج درخشانی همراه است. جراحی لیزری به روش PLDH که روشی ابداعی توسط دکتر احمد شکرچی زاده، جراح مغز و اعصاب در اصفهان می باشد؛ تا کنون توانسته به درمان درد بیماران زیادی که از درد عصب سیاتیک رنج می‌برده‌اند بی‌انجامد.

علائم سیاتیک

اصلی ترین علائم سیاتیک شامل موارد زیر است:

سیاتیک چیست

علت درد سیاتیک

سیاتیک ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شده باشد، از جمله:

درمان سیاتیک با لیزر

روشهای درمان سیاتیک ممکن است شکلهای مختلفی داشته باشند. یکی از روشهای درمان سیاتیک، درمان سیاتیک با لیزر است. این روش درمانی بعنوان یکی از روشهای درمان غیرجراحی سیاتیک شناخته میشود که میتواند بعنوان یک روش ایمن، بدون درد و سریع به کار برود. لیزر درمانی بافت عمیق یکی از روشهای درمان لیزری سیاتیک است که هر جلسه درمانی آن حدود 5 تا 10 دقیقه زمان می برد و از جلسه سوم افراد نشانه های درمان را که شامل کاهش درد است تجربه می کنند. در مواردی که درد شدیدتر است ممکن است تاثیر این روش درمانی از جلسه پنجم مشاهده شود.

درمان سیاتیک با لیزر با استفاده از مکانیسم طبیعی بدن برای ترمیم و بهبود صورت میگیرد. در این حالت، با استفاده از لیزر، فعالیت سلولی تحریک شده و این فرایند منجر به کاهش التهاب و بهبود علائم سیاتیک میشود. اگرچه جلسات لیزردرمانی سیاتیک با لیزر مدت زمان کمی را به خود اختصاص میدهند اما لازم است تا افراد تا 24 ساعت بعد از لیزردرمانی برنامه منظمی را سپری کنند تا فرایند بهبود به درستی صورت بگیرد.

روش درمان با لیزر میتواند شکل دیگری نیز داشته باشد. گاهی در طی درمان سیاتیک با لیزر ممکن است چند برش کوچک در ناحیه تحت درمان ایجاد شوند. از یکی از این برش ها دوربین کوچکی وارد شده و از برش های دیگر لیزر و سایر تجهیزات مورد نیاز به ناحیه درمان وارد می شوند. لیزر وارد شده ممکن است برای اهداف مختلفی مانند حذف پروتئین های التهابی یا تخریب مواد آسیب زا و تحریک کننده به کار برود و از این راه سیاتیک را سرکوب کند.

درمان بسته سیاتیک

روشهای درمان سیاتیک مختلفی وجود دارند که برخی از آنها روشهای غیرتهاجمی هستند. مزیت روشهای غیرتهاجمی این است که نیازی به برش بافت بدن نیست و علائم و عوارض کمتری در پی دارند. روشهای درمان غیرتهاجمی سیاتیک یا روشهای درمان غیرجراحی سیاتیک شامل موارد زیر هستند:

1. فیزیوتراپی
  2. دارودرمانی
  3. تزریق داروهای ویژه سیاتیک
  4. ورزش هایی همچون پیلاتس
  5. عادت های ورزشی
  6. تغییر سبک زندگی همچون تغذیه سالم، کاهش وزن و ...

بسته به شرایط فرد، نوع و شدت درد سیاتیک، علائم سیاتیک و ... روشهای درمانی انتخاب شده متفاوت هستند. برای بهره مندی از بهترین روشهای درمانی سیاتیک بهتر است با پزشک متخصص مشورت شود.

صفحه اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

ورزش برای درمان سیاتیک

ورزشهای مختلفی ممکن است بسته به وضعیت، نوع و محل درد سیاتیک افراد توصیه شوند. از جمله ورزشها برای درمان سیاتیک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ابتدا به پشت دراز بکشید و در حالی که زانوی خود را خم کرده اید کف پاهای خود را به زمین بچسبانید
  2. یکی از زانوها را به سمت سینه بیاورید، در حالی که زانوی دیگر به حالت اول باقی مانده است
  3. در حالی که پشت خود را به زمین چسبانده اید زانوی بالا آورده شده را به مدت 30 ثانیه نگه دارید
  4. این حرکت را برای پای دیگر نیز تکرار کنید. برای هر پا 2 تا 4 بار در روز کافی است. برای سخت تر کردن این تمرین میتوان در حالی که یکی از پاها به حالت صاف است (نه خمیده) پای دیگر را به سمت سینه بالا آورد. همچین میتوان هر دو زانو را همزمان به سمت سینه آورد.
  1. برای این تمرین لازم است تا احتیاط کافی صورت بگیرد. در صورت لزوم فرد میتواند به چیزی تکیه کند. از کشیدگی بیش از حد و فشار بر عضلات خودداری شود.
  2. ابتدا در حالی که صاف ایستاده اید، یکی از پاهای خود را در ارتفاع بلندتری قرار دهید، برای مثال یکی از پاها بر روی زمین باشد و دیگری بر روی پله.
  3. پایی که روی پله است را صاف کنید و انگشتان آن را به سمت بالا بکشید.
  4. کمی به سمت جلو خم شوید. توجه کنید که پشت حتما باید صاف باشد.
  5. این حالت را برای 20 تا 30 ثانیه نگه دارید. حتما سعی کنید در حین این حرکات به حد کافی تنفس کنید.
  6. این حرکت را برای پای مخالف نیز تکرار کنید. برای هر پا میتوان 2 تا سه بار این حرکت را انجام داد.
  1. ابتدا به پشت دراز بکشید و پاهای خود را خم کنید و دست ها را در کنار خود قرار دهید.
  2. عضلات شکم خود را سفت کنید، پشت خود را به زمین فشار دهید و باسن و لگن را به آرامی به سمت بالا بکشید.
  3. در حالی که شکم خود را سفت کرده اید این وضعیت را نگه دارید. نفس کشیدن را فراموش نکنید.
  4. بعد از چند ثانیه این وضعیت را رها کنید و سپس دوباره تکرار کنید.
  5. این تمرین را میتوان 8 تا 12 بار انجام داد.

ضایعه نخاعی می تواند از جمله مواردی باشد که به بی اختیاری ادراری منجر شود؛ زیرا مثانه، یکی از اندام‌هایی است که اگر عصب‌های آن حس پر شدن را به مغز انتقال ندهند؛ احساس دفع ادرار و نیاز به آن در فرد به وجود نمی‌آید و فرد دچار عدم کنترل ادرار می‌گردد. بی اختیاری ادرار در بیماران ضایعه نخاعی ، توسط متخصص جراحی مغز و اعصاب باید مورد بررسی قرار گیرد و روشهای درمانی و بهبود بیمار توسط ایشان اجرا شود.