تاثیر دگزامتازون در زمان قطع عصب سیاتیک

دگزامتازون یک استروئید است که ممکن است درد و پاسخ التهابی بافت ‌های آسیب‌ دیده را پس از جراحی کاهش‌ دهد (سوختگی، درد، قرمزی، و ورم). در افرادی که از بلوک عصبی استفاده می‌کنند، دگزامتازون ممکن است به همراه بی‌ حسی موضعی در اطراف عصب مورد استفاده قرار گیرد (perineural) تا مدت زمان بی ‌دردی ناشی از بلوک عصب محیطی را طولانی ‌تر کند.

برخی از داروها مانند دگزامتازون ، در کنترل و بهبود درد عصب سیاتیک موثر هستند. با این وجود یکی از بهترین روشهای درمان درد عصب سیاتیک ، جراحی لیزری است که به صورت سرپایی با نتایج درخشانی همراه است. جراحی لیزری به روش PLDH که روشی ابداعی توسط دکتر احمد شکرچی زاده، جراح مغز و اعصاب در اصفهان می باشد؛ تا کنون توانسته به درمان درد بیماران زیادی که از درد عصب سیاتیک رنج می‌برده‌اند بی‌انجامد.

مکانیسم عمل دگزامتازون:

دگزامتازون یک داروی کورتیکواستروئید با حداقل پتانسیل حفظ سدیم است. این دارو با سرکوب مهاجرت نوتروفیل ها، کاهش تولید واسطه های التهابی و معکوس شدن افزایش نفوذ پذیری مویرگی، التهاب را کاهش داده و پاسخ ایمنی طبیعی را سرکوب می کند. دگزامتازون باعث القاء آپوپتوز در سلول های میلوم می شود. مکانیسم فعالیت ضد استفراغی دگزامتازون نا شناخته است. دگزامتازون از آزاد شدن موادی که باعث ایجاد التهاب در بدن می شوند، جلوگیری می کند و در درمان التهاب پوست، مفاصل و ریه کاربرد دارد.

دگزامتازون برای چه بیماری هایی استفاده می شود؟

نحوه صحیح مصرف دگزامتازون

بلوک عصب محیطی چیست؟

بلوک عصبی با قطع سیگنال دردی که در طول عصب به سمت مغز حرکت می ‌کند، مانع ایجاد درد شده یا درد را کاهش می‌ دهد. این اتفاق با تزریق موضعی بی‌ حسی (عامل بی ‌حس کننده) در اطراف عصب، حین یا بلافاصله پس از جراحی صورت می ‌گیرد. تسکین درد حاصل از بلوک عصبی ممکن است فقط چند ساعت پس از جراحی ادامه داشته باشد، بعد از آن افراد دچار درد متوسط تا شدید می ‌شوند.

تاثیر دگزامتازون در زمان قطع عصب سیاتیک

مقدمه دستگاه اعصاب محیطی از قابلیت ترمیم ذاتی برخوردار است، در جراحت های شدیدی که منجر به تخریب بخشی از عصب می شوند ترمیم خود به خود انجام نگرفته و نیاز به مداخله پزشکی است. در این راستا دگزامتازون یکی از دارو های مفید می باشد که در کلینیک برای بازیابی عصبی به دنبال آسیب های نخاعی تجویز می شود.یافته های حاصل نشان داد که تجویز دگزامتازون به دنبال قطع عصب سیاتیک و پیوند داربست سلول زدایی شده سبب افزایش میزان بهبود عملکرد حرکتی شده است.

شکل تزریقی دگزامتازون

با استفاده از آمپول دگزامتازون می توان حساسیت شدید را درمان کرد.دگزامتازون، قوی ترین دارو و یکی از طولانی اثر ترین انواع کورتون است. وقتی بیماری هر هفته یک آمپول دگزامتازون تزریق کند، تاثیر این دارو به طور مداوم در بدن او وجود دارد و عوارض طولانی مدت که ابتدا بر شمردم برای وی به وجود خواهد آمد. حتی با تزریق یک یا دو بار در ماه نیز چنین عوارضی ایجاد می شود. صرف نظر از عوارض، وابستگی به کورتون مشکل مهم دیگری است که بر اثر استفاده به مدت حدود یک ماه از کورتون ها گریبانگیر بیمار می شود.

موارد مصرف اساسی دگزامتازون:

صفحه اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

عوارض شایع و مهم مصرف کورتون:

سکته مغزی ممکن است در اثر لخته خون در سرخرگ های تغذیه کننده مغز و یا مویرگهای کوچکتر درون مغز باشد. با توجه به اینکه مرکز فرماندهی بدن مغز است بنابراین انتظار داریم با مرگ سلولهای مغزی، روند صحیح پیام رسانی در بدن نیز مختل شود و عملکرد اندام های مختلف دچار ناهنجاری و اختلال شود. علاوه بر عملکرد اندام های بدن، سکته مغزی میتواند منجر به تغییر در تفکرات و نیز احساسات افراد شود.