علائم آسیب دیدگی ستون فقرات

ستون فقرات یا همان طناب نخاعی گروهی از اعصاب به هم تنیده است که مسئول انتقال پیام عصبی بین مغز و اندام ها و بخش های مختلف بدن است و نقش مهمی در ایجاد حواس پنج گانه و انتقال آن دارد. هر گونه آسیب به ستون فقرات که منجر به اختلال در جریان عصبی در ستون فقرات شود میتواند آسیب دیدگی های جدی ستون فقرات را منجر شود که معمولا تاثیرات دائمی دارند.

آسیب دیدگی ستون فقرات به آسیب هایی گفته می شود که در هر قسمت از ستون فقرات یا اعصاب انتهایی کانال ستون فقرات که به اصطلاح دم اسبی نامیده می شوند ایجاد شوند. ریشه‌های اعصاب کمری و خاجی در زیر طناب نخاعی، دم اسب (به انگلیسی: Cauda equina) را تشکیل می‌هند. آسیب دیدگی ستون فقرات معمولا منجر به ایجاد تغییرات دائمی در قدرت، احساس و عملکرد اعضای بدن می شود. در طی آسیب دیدگی ستون فقرات، اندام هایی که در ناحیه ای پایین تر از ناحیه آسیب نخاع قرار دارند دچار آسیب در عملکرد می شوند. علاوه بر آسیب های فیزیولوژیک و عملکردی، آسیب دیدگی ستون فقرات می تواند منجر به آسیب های روانی، احساسی و اجتماعی در افراد شود. اگرچه امروزه آسیب دیدگی ستون فقرات آسیب های دائمی ایجاد میکند اما با پیشرفت علم، امیدها برای یافتن روشهای درمانی مناسب که بتوانند آسیب دیدگی های ستون فقرات را ترمیم کنند تقویت شده است.

برخی از آسیب هایی که به کمر، گردن و ستون فقرات وارد می شود؛ ممکن است جدی نباشند و نیاز به اقدامات درمانی نداشته باشند. با این وجود بسیاری دیگر از ضربات، بخصوص در تصادفات و سقوط از ارتفاع، می توانند صدمات جبران ناپذیری به همراه داشته باشند. در هر صورت توصیه می شود؛ اگر با ضربه به ستون فقرات مواجه شدید؛ به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا در صورت نیاز، در اولین فرصت اقدامات درمانی را آغاز نماید.

علائم آسیب دیدگی ستون فقرات

توانایی حرکت اعضای بدن پس از آسیب دیدگی ستون فقرات به دو عامل اصلی وابسته است:

1. شدت آسیب
  2. محلی از ستون فقرات که آسیب دیده است

شدت آسیب ایجاد شده در ستون فقرات را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

1. آسیب کامل: در این حالت، هم تمام احساس (منظور از احساس، حواس پنج گانه است) و هم توانایی حرکت در اندام های پایین تر از ناحیه آسیب ستون فقرات از بین میرود.
  2. آسیب جزئی: در این حالت بخشی از احساس و توانایی حرکت اندام های پایین تر از ناحیه آسیب ستون فقرات از بین میرود. آسیب های جزئی میتوانند درجات مختلفی داشته باشند.

علائم آسیب دیدگی ستون فقرات

آسیب دیدگی ستون فقرات ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

برخی علائم آسیب دیدگی ستون فقرات که نیاز به بررسی اورژانسی دارند شامل موارد زیر هستند:

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هر شخصی که دچار آسیب یا تروما به سر، گردن و پشت شده است نیاز به مراجعه اورژانسی به پزشک دارد. در حقیقت بهتر است فرض اولیه این باشد که ستون فقرات آسیب دیده است تا زمانی که خلاف آن را بتوان اثبات کرد. نکات زیر را باید در مورد علائم آسیب دیدگی ستون فقرات مورد توجه قرار داد:

آدرس اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

اگر فردی مشکوک به آسیب دیدگی ستون فقرات بود چه کار باید کرد؟

در صورتی که احتمال دارد فردی دچار آسیب ستون فقرات در گردن یا پشت شده است:

تومور ستون فقرات در حقیقت بافتی است که در منطقه کانال نخاعی تشکیل می شود. اکثر این تومور ها سرطانی اند اما برخی از آنها می توانند غیر سرطانی باشند. تشخیص خوش خیم یا بدخیم بدون تومورهای ستون فقرات، در تخصص مغز و اعصاب است. شما می توانید از طریق تماس با شماره تلفن 03136622101 یا مراجعه به لینک نوبت دهی به صورت حضوری یا غیر حضوری توسط دکتر احمد شکرچی زاده، جراح مغز و اعصاب در اصفهان ویزیت شوید.