ضربه به ستون فقرات چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

ضربه خوردن به کمر ( مهره‌ های کمری ) بسیار متداول است . ممکن است طی فعالیت های روزمره و مختلفی ، از قبیل سوانح رانندگی ، آسیب‌ های ورزشی ، بی‌احتیاطی در محل کار ، سقوط ، زمین خوردن و … به کمر خود آسیب بزنیم . پزشکان صدمه‌ های کمر را به دو گروه اصلی با انرژی بالا ( شدید ) و پایین تقسیم‌ بندی می‌ کنند . پزشک در صورت آگاهی کامل از سانحه پیش آمده ، بهتر می‌ تواند نوع آسیب کمر را در اثر ضربه به کمر تشخیص دهد . دیگر مؤلفه حائز اهمیت ، به عامل‌ های خطر آسیب کمر مربوط می‌ شود . برای مثال استخوان‌ های ستون فقرات بیماران مبتلا به پوکی استخوان ( دارای استخوان نرم ) ، در مقایسه با استخوان‌ های سالم و قوی با وارد شدن فشار کمتری می‌ شکنند . در این مقاله به بررسی عوارض ناشی از ضربه به ستون فقرات می پردازیم .

آسیب‌ های ستون فقرات ممکن است بر استخوان‌ های ستون فقرات ، نخاع یا ریشه اعصاب نخاعی که از فضا های بین مهره‌ ها عبور می‌ کنند ( شاخه‌ های کوتاه اعصاب نخاعی ) تأثیر بگذارند . کلاف ریشه‌ های عصبی که از انتهای نخاع به سمت پایین امتداد دارند نیز ممکن است آسیب ببینند . از آنجا که نخاع توسط ستون فقرات احاطه و محافظت می‌ شود ، آسیب‌ های وارده به ستون فقرات یا بافت همبند آن ( مانند دیسک‌ ها و رباط‌ ها ) نیز می‌ توانند باعث آسیب رساندن به نخاع شوند .به طور کلی عوارض ضربه به ستون فقرات ، شامل شکستگی مهره ها و آسیب نخاعی می باشند.

درمان هر چه سریع تر شکستگی مهره های کمر بسیار ضروری است زیرا در صورت عدم درمان ممکن است به نخاع آسیب وارد شود و صدمات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. شکستگی و جا به جایی ستون فقرات می ‌تواند باعث فشردگی، فشار و حتی تخریب نخاع شود.

شکستگی مهره ها

شکستگی‌ مهره ها ممکن است ناشی از وارد شدن ترومای شدید و یا حتی یک ضربه خفیف مانند یک سرفه باشد که اغلب با یک بیماری قبلی ضعیف‌ کننده استخوان ، مانند پوکی استخوان همراه است . شکستگی پایدار و یا شکستگی که پس از بهبودی ، شکل و مکان خود را حفظ می‌ کند ، معمولا می‌ تواند خود به خود التیام یابد ، البته به شرطی که بیمار از بریس استفاده کند و قادر به استراحت کافی باشد . اما شکستگی‌ های شدید تر ستون فقرات ، می‌ تواند نخاع و یا رشته‌ های اعصابی را که در امتداد ستون فقرات هستند ، تحت فشار قرار داده و یا حتی پاره کند .

علائم شکستگی مهره ها

ضربه به ستون فقرات

عوارض شکستگی مهره

اگر آسیب شدیدی به نخاع وارد شود ، شکستگی‌ های ستون فقرات کمر می‌ تواند منجر به فلج گردد . از عوارض دیگر آن ، لخته شدن خون در پاها به دلیل عدم تحرک است که پس از مدتی ، این لخته‌ ها شکسته شده و به ریه‌ ها و یا بخش دیگری از بدن منتقل می‌ شوند . لخته‌ های خون ، با ممانعت از جریان خون موجب سکته مغزی یا آمبولی ریوی می شوند که می‌ تواند مهلک و کشنده باشد . پنومونی و زخم‌ های فشاری نیز می‌ تواند به دلیل عدم تحرک ایجاد شود . همچنین عفونت و خونریزی می‌ تواند پس از جراحی ستون فقرات رخ دهد و مهره شکسته ممکن است به خوبی التیام نیابد .

آسیب نخاعی

آسیب به ستون فقرات می تواند سبب آسیب به طناب نخاعی شود . آسیب به طناب نخاعی بسته به اینکه در کدام قسمت اتفاق بیافتد عوارض متفاوتی را ایجاد می کند . آسیب به نخاع می تواند بدن را دچار آسیب های حسی و حرکتی موقت و یا دائمی کند .

صفحه اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

عوارض آسیب نخاعی

برای افرادی که ضعیف یا فلج هستند توانایی حرکت ، محدود یا غیر ممکن می‌ شود . در نتیجه این افراد در معرض خطر ایجاد لخته خون ، زخم‌ های ناشی از فشار ، کوتاه شدن دائمی عضلات ( انقباض ) ، عفونت‌ های دستگاه ادراری و ذات الریه هستند .

لازم به ذکر است، با روش PLDH می‌توان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با علائم شدیدتر را که کاندیدای جراحی باز هستند؛ درمان نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر احمد شکرچی زاده می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36622101 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین
تلفن : 36622101 - 031نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جدیدترین و موثر ترین روش درمان دیسک