انواع تومور های ستون فقرات

پایه و اساس بدن ما انسان ها بر روی ستون فقرات نهادینه شده است؛ بنابراین هر اختلالی که ستون فقرات را تهدید کند، بر زندگی ما انسان ها موثر است. یکی از این عارضه ها، تومور های ستون فقرات است که خوشبختانه 70 درصد از آن ها خوش خیم می باشند. درون ستون فقرات، نخاع قرار گرفته است؛ پس در صورتی که این تومور ها رشد کنند و بزرگ شوند می توانند به نخاع، اعصاب نخاعی، رگ های خونی، استخوان های ستون فقرات و پرده نخاعی فشار وارد کنند؛ هر کدام از این بخش ها که درگیر شوند، سبب بروز نشانه ها و علائم خاصی می شوند. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر انواع تومور های ستون فقرات می پردازیم.

تومورهای ستون فقرات چه هستند؟

آن دسته از تومور هایی که به طور مستقیم بر مهره های ستون فقرات تاثیر می گذارند را با نام تومور مهره ای می شناسیم. این تومور ها می توانند حاصل متاستاز سرطان ها باشند؛ به عبارتی دیگر، پس از پخش شدن سرطان به بخش های دیگر بدن از جمله ستون فقرات، تومور های ستون فقرات ایجاد می شوند. تخمین زده شده است که تقریبا در 30٪ از بیماران مبتلا به سرطان، این بیماری به ستون فقرات سرایت می کند.

تومور ستون فقرات در حقیقت بافتی است که در منطقه کانال نخاعی تشکیل می شود. اکثر این تومور ها سرطانی اند اما برخی از آنها می توانند غیر سرطانی باشند. تشخیص خوش خیم یا بدخیم بدون تومورهای ستون فقرات، در تخصص مغز و اعصاب است. شما می توانید از طریق تماس با شماره تلفن 03136622101 یا مراجعه به لینک نوبت دهی به صورت حضوری یا غیر حضوری توسط دکتر احمد شکرچی زاده، جراح مغز و اعصاب در اصفهان ویزیت شوید.

درد ناشی از تومور های ستون فقرات چگونه می باشد؟

کمر دردی که ناشی از این تومور ها است ویژگی هایی دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

انواع تومور های ستون فقرات

تومور های ستون فقرات چند نوع دارند؟

شیوع این تومور ها در مقایسه با تومور های مغزی کم تر است و با توجه به محل و بافت سرطانی ای که دارند به چند گروه تقسیم می شوند. از جمله این تومور ها عبارتند از:

تومور های داخل حفره ای

این نوع از تومور ها در داخل نخاع رشد می کنند و حدود 20 تا 30 درصد از تومور های اولیه ستون فقرات را شامل می شوند. تومور های داخل حفره ای معمولا سبب کمردردی می شوند که با خوابیدن تشدید می یابد. بی حسی و گزگز نیز می تواند ناشی از این گروه باشد.

تومور های خارج حفره ای

محل رشد این گروه از تومور ها کیسه نازکی است که نخاع را نگه می دارد؛ پس محل آن ها در خارج از نخاع می باشد. این دسته از تومور ها، معمولا در ریشه های عصبی که از نخاع خارج می شوند، گسترش می یابند. کمردرد در شب و یا دردی که به بازو یا ساق پا گسترش پیدا می کند از علائم شایع این نوع از تومور ها هستند.

معمولا این نوع تومور ها همچون تومور های درون مغز استخوانی، خوش خیم به شمار می آیند؛ اما خارج کردن آن ها به وسیله عمل جراحی سخت و دشوار است؛ و متاسفانه احتمال عود کردن سرطان پس از انجام جراحی نیز وجود دارد.

تومور های سخت شامه ای

این دسته از تومور ها بسیار شایع می باشند. محل رشد آن ها خارج از طناب نخاعی و سخت شامه است و معمولا داخل استخوان ها و غضروف های ستون فقرات رشد می کنند.

صفحه اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

این تومور ها چه علائمی دارند؟

برای درمان هرنی دیسکال ستون مهره ها یکی از کم عارضه ترین و بهترین روشها، جراحی لیزری دیسک است. جراحی دیسک های گردن و کمربه وسیله لیزر پلاسما، بصورت بسته، سرپایی، با بی حسی موضعی، بدون عارضه و با تاثیر فوری توسط دکتر احمد شکرچی زاده انجام می شود. شما می توانید جهت هماهنگی با مطب دکتر شکرچی زاده از طریق تماس با شماره تلفن 03136622101 تماس بگیرید و برای دریافت نوبت از طریق لینک رزرو نوبت اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین
تلفن : 36622101 - 031درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جدیدترین و موثر ترین روش درمان دیسک