بعد از جراحی ستون فقرات چه باید کرد؟

جراحی ستون فقرات شامل درمان طیف وسیعی از بیماری های ستون فقرات است که در روند درمانی آنها ممکن است نیاز به انجام جراحی باشد . این بیماری ها شامل بیرون زدگی دیسک کمر، آرتروز ( ساییدگی مهره‌ ها وتنگی کانال نخاعی ) ،سرخوردگی مهره ، عفونت ها و تومور ها ، انحراف ها و شکستگی‌ های ستون فقرات می باشند . البته درمان تمام این بیماری ها صرفا از طریق جراحی نمی باشد ؛ در واقع علاوه بر جراحی باز ، درمان های غیر جراحی مثل دارو ها ، بریس‌ ها ، درمان های فیزیکی از جمله فیزیوتراپی و آب درمانی ، طب سوزنی و انواع جراحی‌ های کم تهاجمی مانند تزریق ها و بلوک های عصبی ، لیزر و جراحی‌ های آندوسکوپی ستون فقرات هم در این حوزه قرار می گیرند . در این مقاله به بررسی مراقبت های لازم پس از جراحی ستون فقرات می پردازیم .

جراحی ستون فقرات با استفاده از لیزر

جراحی ستون فقرات با استفاده از لیزر نوعی جراحی کم‌ تهاجمی بسته‌ ستون فقرات است که شکاف‌ های آن کوچک تر از جراحی باز می باشد . جراحی لیزری ستون فقرات بر تبخیر دقیق بافت‌ های ناخواسته‌ ای مانند فتق دیسک مبتنی است . جراحی لیزری کم‌ تهاجمی ستون فقرات در مقایسه با جراحی‌ های قدیمی باز ، نتایج سریع‌ تر و ایمن‌ تری را به دست می‌ دهد و دوران بهبود آن کوتاه‌ تر است . بیماران همان روز مرخص می‌ شوند و زخم‌ های کوچک عمل با چسب زخم یا پانسمان کوچک بسته می‌ شوند .

مراقبت های پس از جراحی ستون فقرات با لیزر

جراحی ستون فقرات

جراحی باز ستون فقرات

جراحی باز ستون فقرات در کسانی انجام می‌ گیرد که به درمان های غیر جراحی و یا جراحی های کم تهاجمی پاسخ ندهند .

مراقبت های پس از جراحی باز ستون فقرات

متوسط زمان لازم برای بهبود زخم ، حدودا دو هفته از زمان جراحی می باشد که بستگی به سلامت عمومی بیماران ، وضعیت تغذیه و ابتلا به بیماری های دیگر مخصوصا دیابت دارد که ممکن است روند بهبودی زخم را طولانی کند .

بهتر است هفت تا ده روز پس از عمل ، زخم با آب در تماس نباشد بنابراین برای استحمام می توان از پانسمان های ضد آب استفاده کرد . در صورتی که ده تا چهارده روز پس از جراحی زخم توسط جراح معاینه شد و شرایط آن قابل قبول بود بیمار می تواند به راحتی استحمام کند .

اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

استراحت مطلق حتی روز پس از جراحی به هیچ عنوان توصیه نمی شود ؛ اما تا زمان بهبودی کامل زخم و التیام بافت های عمقی تر و عضلات که به طور میانگین شش تا هشت هفته طول می کشد ، از راه رفتن ، نشستن و ایستادن های طولانی و بالا و پایین رفتن از پله و نشستن در اتومبیل بیش از نیم تا یک ساعت پرهیز شود .

معمولا لازم است دو تا چهار ماه از بریس یا کمر بند استفاده شود و در این مدت بیمار باید هر ماه یا هر دو ماه ویزیت شود .

لازم به ذکر است، با روش PLDH می‌توان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با علائم شدیدتر را که کاندیدای جراحی باز هستند؛ درمان نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر احمد شکرچی زاده می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36622101 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین
تلفن : 36622101 - 031نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جدیدترین و موثر ترین روش درمان دیسک