علائم دیسک کمر عصبی چیست و چگونه می توان آنها را کنترل کرد؟

کمردرد از مشکلاتی است که ممکن است هر کسی را درگیر کند. ستون فقرات که شامل چندین استخوان به نام مهره است از گردن شروع شده و تا دنبالچه ادامه می‌یابد که در بخش لگن قرار گرفته است. مهره های کمر مهره هایی در ستون فقرات هستند که بخش ستون فقرات از قفسه سینه تا لگن خاصره را تشکیل میدهند. درد دیسک کمر یا مهره های کمر از مشکلاتی است که به دلایل گوناگونی ممکن است ایجاد شود. درد کمر میتواند فرد را از زندگی روزمره خود بازدارد بنابراین نیاز به توجه ویژه به این وضعیت وجود دارد. کمردرد عصبی یا دیسک کمر عصبی یکی از مشکلات مهره های کمر است که به دلیل پیام های عصبی ایجاد میشود. میتوان چنین بیان کرد که دیسک کمر عصبی یا کمر درد عصبی به علت عصبانیت، ناراحتی، استرس یا فشارهای عصبی دیگر خود را نشان میدهد و علت بروز آن گرفتگی یا اسپاسم عضلات کمر است. علاوه بر این مورد، فشار عصبی در سایر مواقعی که کمر درد به دلایل غیرعصبی ایجاد میشود نیز میتواند به تشدید علائم منجر شود.

به تازگی روشی موثر برای درمان بیرون زدگی دیسک به نام PLDD ابداع گردیده که با این روش بدون نیاز به برش جراحی و طی دوران نقاهت سخت و طولانی، می‌توان به رفع بیرون زدگی های خفیف تا متوسط دیسک پرداخت. شما می‌توانید برای انجام این عمل به کلینیک دکتر احمد شکرچی زاده در اصفهان مراجعه نمایید.
تلفن کلینیک دکتر شکرچی زاده : 36622101 - 031

استرس و درد ستون فقرات

استرس یکی از عوامل ایجادکننده درد از جمله کمر درد است. ناراحتی های روحی و روانی، استرس و فشار عصبی میتوانند منجر به درد ناحیه کمر شوند و تاثیر اثبات شده ای برای استرس در ایجاد درد کمر وجود دارد. علاوه بر این، استرس و فشار عصبی میتوانند مشکلات دیگری نیز ایجاد کنند؛ از جمله:

علائم دیسک کمر عصبی

اما چرا استرس موجب کمردرد عصبی میشود؟ استرس در حقیقت نوعی پاسخ دفاعی است که بدن هنگام مواجهه با شرایط حساس و خطرناک از خود بروز میدهد. استرس منجر به افزایش احتمال بقاء موجود زنده میشود؛ با این حال میتواند آسیب هایی را نیز در پی داشته باشد. زمانی که استرس ایجاد شود هورمونهایی به نام کورتیزول و آدرنالین به درون خون وارد شده و در بدن گردش میکنند. افزایش میزان این هورمونها میتواند منجر به سفت شدن غیراختیاری عضلات و اسپاسم غیرارادی آنها شود. این حالت در هر عضله ای ممکن است ایجاد شود و از جمله علائم آن میتواند ایجاد درد در آن عضله باشد. کمردرد عصبی یا دیسک کمر عصبی زمانی ایجاد میشود که تنش عصبی طولانی مدت منجر به اسپاسم عضلات ناحیه کمر شده و درد آنها را منجر شود. این درد ممکن است با درد در سایر نواحی بدن مانند بین دو شانه یا گردن نیز همراه باشد. به طور کلی استرس به دلایل زیر میتواند منجر به ایجاد دیسک کمر عصبی شود:

علائم دیسک کمر عصبی چیست؟

دیسک کمر عصبی میتواند علائم شدیدی ایجاد کند که آرامش فرد را کاملا از بین ببرد. از جمله علائم دیسک کمر عصبی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

آیا کمر درد عصبی خطرناک است؟

هر نوعی از درد در بدن نشانگر وجود اختلال در عملکرد یا ساختار بخشی از بدن است. کمردرد نیز نشانگر وجود اختلالی است که نیاز به بررسی و درمان دارد. گاهی کمردرد عصبی ممکن است شکل خطرناکی به خود بگیرد. زمانی که کمردرد دارای علائم و نشانه‌های زیر باشد لازم است تا به پزشک متخصص مراجعه شود تا بررسی های تکمیلی صورت گیرد:

صفحه اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

علائم دیسک کمر در پاها

دیسک کمر به بیرون زدگی هسته ژلاتینی از حلقه حمایتی دیسک گفته میشود و با دیسک کمر عصبی متفاوت است. زمانی که درد پاها ناشی از مشکلی در کمر باشد ممکن است علائم یکسانی در همه افراد ایجاد نکند. برخی از علائم دیسک کمر در پاها شامل موارد زیر هستند:

در صورت وجود هر کدام از علائم بالا بهتر است با پزشک متخصص مشورت شود و فرایند درمانی مناسب انتخاب شده و پیگیری شود.

برخی از داروها مانند دگزامتازون ، در کنترل و بهبود درد عصب سیاتیک موثر هستند. با این وجود یکی از بهترین روشهای درمان درد عصب سیاتیک ، جراحی لیزری است که به صورت سرپایی با نتایج درخشانی همراه است. جراحی لیزری به روش PLDH که روشی ابداعی توسط دکتر احمد شکرچی زاده، جراح مغز و اعصاب در اصفهان می باشد؛ تا کنون توانسته به درمان درد بیماران زیادی که از درد عصب سیاتیک رنج می‌برده‌اند بی‌انجامد.