تفاوت میگرن و سردرد معمول را می دانید؟

میگرن اگرچه معمولا منجر به ایجاد سردرد می شود اما با سردرد معمول متفاوت است. تفاوت میگرن و سردرد معمولی در علت ایجاد و علائم آنها است. میگرن منجر به ایجاد درد در ناحیه سر می شود اما معمولا مشکلات مرتبط با میگرن به همین جا ختم نمی شوند. گاهی مشکلات مرتبط با میگرن می توانند زندگی معمول افراد را مختل کنند و آنها را از کار و تحصیل دور کنند. سردردهای غیرمیگرنی کمتر شایعی نیز وجود دارند که ممکن است دردی شدیدتر از سردرد ناشی از میگرن ایجاد کنند. در این مطلب به تفاوت میگرن و سردرد معمولی می پردازیم و تفاوت و روش درمان هر کدام از آنها را بیان خواهیم کرد.

سردرد، به ویژه سردردهای میگرنی می توانند بسیار آزار دهنده باشند و فرد مبتلا را ناتوان نمایند. متخصصان مغز و اعصاب برای درمان انواع سردرد، روشهای درمانی موثری را پیشنهاد می کنند که این روشها می توانند به بهبود سطح زندگی فرد کمک زیادی نمایند.

انواع سردرد معمول و دلایل ایجاد سردرد معمولی

شاید جالب باشد که بدانیم سردرد معمول انواع مختلفی دارد که تشخیص محل ایجاد و نوع درد ایجاد شده میتواند در تشخیص نوع آن کمک کننده باشد. انواع شایع سردرد معمولی شامل موارد زیر است:

میگرن چیست؟

بسیاری از افراد با شنیدن میگرن به یاد سردردهای شدید می افتند اما باید توجه داشت که سردرد تنها یکی از علائم میگرن است که میتواند از نظر زمان و شدت متغیر باشد. میگرن را میتوان نوعی بیماری عصبی نامید که اعصاب و مسیرهای شیمیایی بدن را درگیر میکند. تغییر در فعالیت مغزی منجر به تغییر در جریان خون در مغز و بافت های اطراف آن میشود و میتواند مجموعه ای از علائم را ایجاد کند که میگرن نامیده می شود. علاوه بر درد شدید در سر، افراد مبتلا به میگرن مشکلات زیر را نیز تجربه میکنند:

  1. حالت تهوع
  2. حساسیت به نور، صدا و بو
  3. سرگیجه
  4. خستگی مفرط

فرایند میگرن ممکن است در چهار مرحله خود را نشان دهد. البته تمام این مراحل در همه افراد مشاهده نمیشوند. این چهار مرحله شامل موارد زیر هستند:

  1. فاز اول یا فاز پرودروم: این مرحله را مرحله پیش از سردرد نیز گویند. این مرحله شامل برخی علائم بدون درد است که چند ساعت یا حتی چند روز قبل از آغاز میگرن خود را نشان میدهد. این علائم شامل تغییر خلق و خو، تمایل به خوردن غذا از جمله یک غذای خاص، افزایش ادرار و سفتی گردن است.
  2. فاز دوم یا فاز آئورا: آئورا به اختلال حسی گفته می شود که قبل یا هنگام میگرن ایجاد میشود. در این مرحله، بینایی فرد، احساس لامسه یا حرف زدن فرد ممکن است دچار اختلال شود. البته این مرحله در تمام افراد ایجاد نمی شود. سایر علائم این مرحله شامل تاری دید، ایجاد نقاط کور در میدان دید که با گذشت زمان افزایش می یابد.، بی حسی در دست ها و بازو و حرف زدن مبهم است.
  3. فاز سوم یا فاز سردرد: در این مرحله سر شروع به درد کردن میکند. درد ایجاد شده ممکن است خفیف باشد و یا به حدی دردناک باشد که منجر به اختلال در زندگی روزانه فرد شود. در این مرحله، فعالیت فیزیکی، قرارگرفتن در معرض نور، صدا و بو میتوانند منجر به تشدید علائم میگرن شوند. ممکن است برخی افراد میگرن را بدون فاز سوم یا فاز سردرد تجربه کنند بنابراین هر میگرنی لزوما با سردرد همراه نیست.
  4. فاز چهارم یا پست درومال: در این مرحله درد شروع به کاهش میکند. ممکن است افراد احساس خستگی، سرگیجه و سردرگمی کنند و بصورت عمومی احساس ناخوشایندی را تجربه کنند.

تفاوت میگرن و سردرد معمولی

علت ایجاد میگرن چیست؟

اگرچه معمولا یافتن منشا سردرد راحت است اما در مورد میگرن نمیتوان به راحتی علت ایجاد را تشخیص داد. میگرن معمولا عوامل تحریک کننده یا فاکتورهای خطر مشترکی دارد اما علت اصلی ایجاد آن چندان مشخص نیست. فاکتور خطر یا عامل تحریک کننده عامل اصلی ایجاد میگرن نیستند ولی احتمال بروز آن در یک فرد را افزایش میدهند. عوامل تحریک کننده ایجاد میگرن را میتوان به شرح زیر نام برد:

اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

درمان میگرن: برای درمان میگرن چه بخوریم؟

اگرچه روش درمانی مشخصی برای میگرن وجود ندارد با این حال استفاده از برخی داروها و تغییر سبک زندگی میتواند منجر به کاهش و بهبود علائم میگرن و جلوگیری از ایجاد مجدد آن شود. روشهای درمانی و کنترلی موجود شامل موارد زیر است:

برخی از آسیب هایی که به کمر، گردن و ستون فقرات وارد می شود؛ ممکن است جدی نباشند و نیاز به اقدامات درمانی نداشته باشند. با این وجود بسیاری دیگر از ضربات، بخصوص در تصادفات و سقوط از ارتفاع، می توانند صدمات جبران ناپذیری به همراه داشته باشند. در هر صورت توصیه می شود؛ اگر با ضربه به ستون فقرات مواجه شدید؛ به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا در صورت نیاز، در اولین فرصت اقدامات درمانی را آغاز نماید.


آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین
تلفن : 36622101 - 031نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جدیدترین و موثر ترین روش درمان دیسک