اصلی ترین علل درد گردن

گردن یا ستون فقرات گردنی شبکه ای هماهنگ از اعصاب، استخوان ها، مفاصل و عضلات است. وظیفه مهم آن پشتیبانی و تحرک برای سر است، اما گاهی اوقات ممکن است دردناک شود. تعدادی از مشکلات وجود دارد که باعث درد در گردن می شود. تحریک در امتداد مسیرهای عصبی در گردن می تواند باعث درد در شانه، سر، بازو و دست شود. علاوه بر این، تحریک نخاع می تواند باعث درد در پاها و سایر نواحی زیر گردن شود.
گردن درد معمولاً ظرف چند روز یا چند هفته از بین می‌رود، اما دردی که برای ماه‌ها ادامه دارد می‌تواند نشانه‌ای از یک علت پزشکی زمینه‌ای باشد که باید برطرف شود.

با جراحی لیزری دیسک به روش PLDH (لیزر پلاسما) می‌توان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با علائم شدیدتر را که کاندیدای جراحی باز هستند؛ درمان نمود. در این روش بدون ایجاد برش و استفاده از پیچ ستون فقرات و پلاتین، می توان در افراد زیادی به بهبودی هرنی دیسکال دست پیدا کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر احمد شکرچی زاده می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36622101-031 اقدام فرمایید.

علائم گردن درد

علائم گردن درد می تواند بسیار متفاوت باشد. درد ممکن است فقط یک مزاحمت خفیف باشد، یا می تواند آنقدر طاقت فرسا باشد که فرد از هرگونه حرکت بیش از حد اجتناب کند.
اغلب اوقات گردن درد در یک نقطه قرار دارد و طی چند روز یا چند هفته خود به خود از بین می رود. به ندرت، درد ثابت می شود و به سایر قسمت های بدن مانند شانه و بازو تابش می کند.
گردن درد معمولا شامل یک یا چند مورد از علائم و نشانه های زیر است:

اصلی ترین علل درد گردن

علت گردن درد

علل شایع گردن درد حاد:

شایع ترین علل گردن درد کشیدگی عضلات یا تاندون و رگ به رگ شدن رباط ظرف چند روز یا چند هفته بهبود می یابند. بسیاری از موارد کشیدگی و رگ به رگ شدن ناشی از استفاده بیش از حد یا کشش بیش از حد است، مانند:

علل شایع گردن درد مزمن:

زمانی که گردن درد طی یک دوره چند ماهه طول بکشد یا دوباره عود کند، معمولاً به دلیل انحطاط ستون فقرات ناشی از ساییدگی و پارگی در طول زمان است (که اسپوندیلوز گردنی نیز نامیده می شود).

سایر علل گردن درد:

علل دیگر گردن درد می تواند شامل موارد زیر باشد:

عوامل خطر برای ایجاد گردن درد

بسیاری از عوامل خطر متفاوت برای گردن درد در پزشکی پیشنهاد شده است، مانند:

در مورد عوامل خطر گردن درد اختلاف نظر وجود دارد زیرا برخی از مطالعات به نتایج متناقضی رسیده اند. برای تایید اینکه کدام عوامل واقعاً بالاترین خطر ابتلا به گردن درد را دارند به تحقیقات بیشتری نیاز است.

تشخیص گردن درد:

ابتدا پزشک یک تاریخچه پزشکی می گیرد و یک معاینه انجام می دهد. این معاینه شامل بررسی حساسیت، بی حسی و ضعف عضلانی خواهد بود و آزمایش خواهد کرد که چقدر می توانید سر خود را به جلو، عقب و پهلو به پهلو حرکت دهید.
آزمایشات تصویربرداری که ممکن است به یافتن علت گردن درد کمک کند، عبارتند از:

همچنین تست های دیگر که در تشخیص علت گردن درد ممکن است استفاده شود، عبارتند از:

درمان گردن درد:

شایع ترین انواع گردن درد خفیف تا متوسط معمولاً در عرض دو یا سه هفته به خودمراقبتی پاسخ می دهند. مسکن‌ها و استفاده از گرما ممکن است تمام چیزی باشد که لازم است.

مسکن‌ها ممکن است شامل داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم یا استامینوفن باشند. این داروها را فقط طبق دستور مصرف کنید. استفاده بیش از حد می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. اگر مسکن‌هایی که می‌توانید بدون نسخه بخرید کمکی نکرد، پزشک ممکن است داروهای NSAID یا شل‌کننده‌های عضلانی را تجویز کند.

یک فیزیوتراپیست می تواند وضعیت صحیح بدن، هم ترازی و تمرینات تقویت کننده گردن را آموزش دهد. فیزیوتراپی همچنین ممکن است شامل استفاده از گرما، یخ و سایر اقدامات برای کمک به کاهش درد باشد.

آدرس اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

الکترودهایی که روی پوست در نزدیکی نواحی دردناک قرار می‌گیرند، تکانه‌های الکتریکی کوچکی را ارسال می‌کنند که ممکن است درد را تسکین دهد. با این حال، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد TENS برای گردن درد موثر است.

یک گردن بند نرم که از گردن حمایت می کند ممکن است با برداشتن فشار از گردن به تسکین درد کمک کند. با این حال، اگر برای بیش از سه ساعت در یک زمان یا برای بیش از 1 تا 2 هفته استفاده شود، ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.

یک متخصص ممکن است داروهای استروئیدی را در نزدیکی ریشه های عصبی، مفاصل ستون فقرات یا عضلات گردن تزریق کند. داروهای بی حس کننده مانند لیدوکائین نیز می توانند برای تسکین گردن درد تزریق شوند.

جراحی به ندرت برای گردن درد مورد نیاز است، جراحی ممکن است گزینه ای برای تسکین فشار ریشه عصبی یا نخاع باشد.

برخی از داروها مانند دگزامتازون ، در کنترل و بهبود درد عصب سیاتیک موثر هستند. با این وجود یکی از بهترین روشهای درمان درد عصب سیاتیک ، جراحی لیزری است که به صورت سرپایی با نتایج درخشانی همراه است. جراحی لیزری به روش PLDH که روشی ابداعی توسط دکتر احمد شکرچی زاده، جراح مغز و اعصاب در اصفهان می باشد؛ تا کنون توانسته به درمان درد بیماران زیادی که از درد عصب سیاتیک رنج می‌برده‌اند بی‌انجامد.


آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین
تلفن : 36622101 - 031درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جدیدترین و موثر ترین روش درمان دیسک