آنوریسم مغزی چیست؟

آنوریسم مغزی یک نقطه ضعیف یا نازک بر روی یک سرخرگ مغز است که به شکل بالن یا برآمده شده و پر از خون می شود.آنوریسم برآمده می تواند به اعصاب یا بافت مغز فشار وارد کند.همچنین ممکن است ترکیده یا پاره شود و خون به بافت اطراف بریزد.پارگی آنوریسم می تواند باعث مشکلات سلامتی جدی مانند سکته هموراژیک، آسیب مغزی، کما و حتی مرگ شود.

برخی از آنوریسم های مغزی، به ویژه آنهایی که بسیار کوچک هستند، خونریزی ندارند یا مشکلات دیگری ایجاد نمی کنند.این نوع آنوریسم ها معمولا در طی آزمایشات تصویربرداری برای سایر شرایط پزشکی شناسایی می شوند.آنوریسم های مغزی می توانند در هر جایی از مغز رخ دهند، اما بیشتر آنها در شریان های اصلی در امتداد قاعده جمجمه ایجاد می شوند.

آنوریسم مغزی در هر فردی و در هر سنی ممکن است رخ دهد. با این وجود آنوریسم مغزی بیشتر در بزرگسالان بین 30 تا 60 سال دیده می شوند و در زنان شایعتر از مردان هستند.افراد مبتلا به برخی اختلالات ارثی نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند. تمام آنوریسم های مغزی پتانسیل پارگی و ایجاد خونریزی در مغز یا ناحیه اطراف را دارند. شما می تواند برای تشخیص و درمان آنوریسم مغزی به متخصصان جراحی مغز و اعصاب مراجعه نمایید.

علائم آنوریسم مغزی چیست؟

آنوریسم پاره نشده:

بیشتر آنوریسم های مغزی تا زمانی که خیلی بزرگ شوند یا پاره نشوند علائمی از خود نشان نمی دهند.آنوریسم های کوچک بدون تغییر معمولا علائمی ایجاد نمی کنند.

یک آنوریسم بزرگتر که به طور پیوسته در حال رشد است ممکن است بر بافت ها و اعصاب فشار بیاورد و باعث ایجاد موارد زیر شود:

آنوریسم پاره شده:

هنگامی که آنوریسم پاره می شود، فرد همیشه سردرد ناگهانی و بسیار شدیدی را تجربه می کند (به عنوان مثال، بدترین سردرد زندگی خود) و همچنین ممکن است علائم زیر ایجاد شود:

آنوریسم نشتی:

گاهی اوقات ممکن است از آنوریسم مقدار کمی خون به مغز نشت کند (که به آن خونریزی نگهبان می گویند).سردرد نگهدارنده یا هشداردهنده ممکن است ناشی از آنوریسمی باشد که روزها یا هفته‌ها قبل از پارگی قابل توجهی از نشت کوچکی رنج می‌برد.با این حال، تنها تعداد کمی از افراد قبل از پارگی سردرد نگهبانی دارند.

اگر سردرد شدید و ناگهانی را تجربه کردید، به خصوص زمانی که با علائم دیگری همراه باشد، باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

آنوریسم مغزی

آنوریسم ها چگونه طبقه بندی می شوند؟

براساس نوع

سه نوع آنوریسم مغزی وجود دارد:

براساس اندازه

آنوریسم ها همچنین بر اساس اندازه طبقه بندی می شوند: کوچک، بزرگ و غول پیکر.

علت آنوریسم مغزی چیست؟

آنوریسم مغزی زمانی ایجاد می شود که دیواره رگ های مغز نازک و ضعیف می شود.آنوریسم ها معمولا در نقاط انشعاب در شریان ها ایجاد می شوند زیرا این بخش ها ضعیف ترین هستند.گاهی اوقات، آنوریسم مغزی ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشد که معمولا ناشی از یک ناهنجاری در دیواره شریان است.

گاهی اوقات آنوریسم مغزی نتیجه عوامل خطر ارثی است، از جمله:

سایر عوامل خطر در طول زمان ایجاد می شوند و عبارتند از:

عوامل خطر کمتر رایج عبارتند از:

علاوه بر این، فشار خون بالا، سیگار کشیدن، دیابت و کلسترول بالا فرد را در معرض خطر آترواسکلروز (بیماری عروق خونی که در آن چربی‌ها در داخل دیواره سرخرگ‌ها تجمع می‌یابد) قرار می‌دهند که می‌تواند خطر ابتلا به آنوریسم دوکی شکل را افزایش دهد.

عوامل خطر پارگی آنوریسم

همه آنوریسم ها پاره نمی شوند.ویژگی های آنوریسم مانند اندازه، محل و رشد در طول ارزیابی پیگیری ممکن است بر خطر پارگی آنوریسم تاثیر بگذارد.علاوه بر این، شرایط پزشکی ممکن است بر پارگی آنوریسم تاثیر بگذارد. عوامل خطر عبارتند از:

آنوریسم مغزی چگونه تشخیص داده می شود؟ (آنژیوگرافی آنوریسم مغزی)

بیشتر آنوریسم‌های مغزی تا زمانی که پاره شوند یا در طول آزمایش‌های تصویربرداری پزشکی برای بیماری دیگری شناسایی شوند، مورد توجه قرار نمی‌گیرند. اگر سردرد شدیدی را تجربه کرده اید یا علائم دیگری مربوط به پارگی آنوریسم را دارید، پزشک آزمایشاتی را برای تعیین اینکه آیا خون به فضای بین استخوان جمجمه و مغز نشت کرده است، تجویز می کند.

چندین آزمایش برای تشخیص آنوریسم مغزی و تعیین بهترین درمان وجود دارد که شامل:

این اسکن سریع و بدون درد اغلب اولین آزمایشی است که پزشک برای تشخیص نشت خون به مغز تجویز می کند.سی تی از اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر دو بعدی یا «برش‌هایی» از مغز و جمجمه استفاده می‌کند.گاهی اوقات یک رنگ کنتراست قبل از اسکن به جریان خون تزریق می شود تا شریان ها را ارزیابی کرده و به دنبال آنوریسم احتمالی باشد.این فرآیند که سی‌تی آنژیوگرافی (CTA) نامیده می‌شود، تصاویر واضح‌تر و دقیق‌تری از جریان خون در شریان‌های مغز ایجاد می‌کند.CTA می تواند اندازه، محل و شکل یک آنوریسم پاره نشده یا پاره شده را نشان دهد.

MRI از امواج رادیویی تولید شده توسط کامپیوتر و میدان مغناطیسی برای ایجاد تصاویر دقیق دو بعدی و سه بعدی از مغز استفاده می کند و می تواند تشخیص دهد که آیا خونریزی در مغز وجود داشته است یا خیر.آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRA) تصاویر دقیقی از شریان های مغز تولید می کند و می تواند اندازه، محل و شکل آنوریسم را نشان دهد.

این تکنیک تصویربرداری می تواند انسداد عروق مغز یا گردن را پیدا کند.همچنین می تواند نقاط ضعیف شریان مانند آنوریسم را شناسایی کند.این آزمایش برای تعیین علت خونریزی در مغز و محل دقیق، اندازه و شکل آنوریسم استفاده می شود.پزشک شما یک کاتتر (لوله بلند و انعطاف پذیر) را معمولا از شریان های کشاله ران برای تزریق مقدار کمی رنگ کنتراست به شریان های گردن و مغز شما عبور می دهد.رنگ کنتراست به اشعه ایکس کمک می کند تا تصویری دقیق از ظاهر آنوریسم و ​​تصویر واضحی از هرگونه انسداد در شریان ها ایجاد کند.

این آزمایش مواد شیمیایی موجود در مایع مغزی نخاعی را اندازه گیری می کند که مغز و نخاع را محافظت می کند.اغلب پزشک CSF را با زدن یک ضربه به ستون فقرات (پونکسیون کمری) جمع‌آوری می‌کند، که در آن یک سوزن نازک در قسمت تحتانی کمر وارد می‌شود و مقدار کمی مایع خارج می‌شود و آزمایش می‌شود.نتایج به تشخیص هرگونه خونریزی در اطراف مغز کمک می کند.اگر خونریزی تشخیص داده شود، آزمایشات اضافی برای شناسایی علت دقیق خونریزی مورد نیاز است.

پارگی آنوریسم مغزی چه عوارضی دارد؟

آنوریسم ها ممکن است پاره شوند و در فضای بین جمجمه و مغز (خونریزی زیر اکنوئیدی) و گاهی به بافت مغز (خونریزی داخل مغزی) خونریزی کنند.اینها اشکالی از سکته مغزی هستند که سکته مغزی هموراژیک نامیده می شوند. خونریزی در مغز می تواند طیف گسترده ای از علائم را ایجاد کند، از سردرد خفیف تا آسیب دائمی به مغز یا حتی مرگ.

پس از پارگی آنوریسم ممکن است عوارض جدی ایجاد کند مانند:

آنوریسم مغزی چگونه درمان می شود؟

همه آنوریسم های مغزی نیاز به درمان ندارند.برخی از آنوریسم‌های پاره نشده بسیار کوچک که با هیچ عاملی مرتبط نیستند که خطر پارگی بالاتری را نشان می‌دهند، ممکن است با خیال راحت به حال خود رها شوند و با MRA یا CTA برای تشخیص هرگونه رشد تحت نظارت قرار گیرند.مهم است که هر گونه مشکل پزشکی و عوامل خطر را به طور جدی درمان کنید.

درمان آنوریسم‌های مغزی پاره نشده که علائمی از خود نشان نداده‌اند، دارای عوارض بالقوه جدی هستند و باید با دقت در برابر خطر پارگی پیش‌بینی‌شده سنجیده شوند.

پزشک هنگام تعیین بهترین گزینه برای درمان آنوریسم پاره نشده عوامل مختلفی را در نظر می گیرد، از جمله:

افراد همچنین باید اقدامات زیر را برای کاهش خطر پارگی آنوریسم انجام دهند:

درمان های آنوریسم مغزی پاره نشده و پاره شده:

جراحی، درمان‌های اندوواسکولار یا درمان‌های دیگر اغلب برای مدیریت علائم و جلوگیری از آسیب آنوریسم‌های پاره‌نشده و پاره‌شده توصیه می‌شود.

چند گزینه جراحی برای درمان آنوریسم مغزی وجود دارد.این روش‌ها خطراتی مانند آسیب احتمالی به سایر رگ‌های خونی، احتمال عود آنوریسم و ​​خونریزی مجدد و خطر سکته را به همراه دارند.

سایر درمان های آنوریسم مغزی پاره شده با هدف کنترل علائم و کاهش عوارض انجام می شود.این درمان ها عبارتند از:

افرادی که دچار خونریزی زیر عنکبوتیه شده اند، اغلب برای بازیابی عملکرد از دست رفته و یادگیری مقابله با هر ناتوانی دائمی، نیاز به درمان فیزیکی، گفتاری و کار درمانی دارند.

اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

عوارض پس از عمل آنوریسم مغزی:

هر دو روش جراحی آنوریسم خطرات بالقوه ای دارند، به ویژه خونریزی در مغز یا از دست دادن جریان خون به مغز. کویل اندوواسکولار کمتر تهاجمی است و ممکن است در ابتدا ایمن تر باشد، اما ممکن است به دلیل باز شدن مجدد آنوریسم، خطر بیشتری برای نیاز به انجام مجدد روش در آینده را به همراه داشته باشد.

برخی از داروها مانند دگزامتازون ، در کنترل و بهبود درد عصب سیاتیک موثر هستند. با این وجود یکی از بهترین روشهای درمان درد عصب سیاتیک ، جراحی لیزری است که به صورت سرپایی با نتایج درخشانی همراه است. جراحی لیزری به روش PLDH که روشی ابداعی توسط دکتر احمد شکرچی زاده، جراح مغز و اعصاب در اصفهان می باشد؛ تا کنون توانسته به درمان درد بیماران زیادی که از درد عصب سیاتیک رنج می‌برده‌اند بی‌انجامد.

تلفن : 36622101 - 031نظرات کاربران درباره این مطلب :