علائم ، نشانه ها و راه های درمان تومور مغزی چیست؟

به تجمع غیر عادی سلول ها در مغز ، تومور مغزی گفته می شود . جمجمه ، که مغز را احاطه کرده ، بسیار محکم است . هرگونه رشد در چنین فضای محدودی منجر به بروز مشکل می شود . ممکن است تومور ، سرطانی ( بدخیم ) یا غیر سرطانی ( خوش خیم ) باشد . با رشد تومور خوش خیم یا بدخیم ، فشار داخل جمجمه افزایش می یابد . در این صورت ، به مغز آسیب وارد می شود که مرگبار است . در این مقاله به بررسی دقیق تر تومورهای مغزی می پردازیم .

تومورهای مغزی به دو دسته ی اولیه و ثانویه تقسیم می شوند . منشا تومورهای اولیه در مغز است . بسیاری از تومورهای اولیه مغز خوش خیم هستند . تومور ثانویه مغزی ، که با نام تومور مغزی متاستاز هم شناخته می شود ، زمانی اتفاق می افتد که سلول های سرطانی یک اندام دیگر ، مانند ریه یا پستان ، به مغز سرایت کنند .

علائم تومور مغزی

علائم و نشانه های تومور مغزی بسیار متفاوت است و به اندازه تومور ، محل و سرعت رشد تومور بستگی دارد . علائم عمومی ناشی از تومور های مغزی ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  1. غده هیپوفیز
  2. عصب باصره
  3. لوب پس سرى
  4. لوب گيجگاهى
  1. قسمت های خاصی از مغز
  2. قسمت های خاصی از مخچه
  3. لوب گيجگاهى
  4. لوب آهيانه
  1. در نزدیکی اعصاب جمجمه
  2. لوب گيجگاهى

علائم تومور مغزی

درمان تومور های مغزی

درمان یک تومور مغزی به نوع ، اندازه و مکان تومور و همچنین سلامت کلی و ترجیحات بیمار بستگی دارد .

جراحی

درمان قطعی در اکثر این ضایعات ،جراحی تومور مغزی می باشد . در برخی موارد ، تومور ها کوچک هستند و به سادگی از بافت مغزی اطراف جدا می شوند ، که در این صورت عمل جراحی برای جراح مغز و اعصاب ممکن می شود . جراحی شامل کرانیوتومی و تخلیه میکروسکوپی تومور به هدف کاهش فشار مغز و ارسال نمونه برای تشخیص قطعی نوع تومور مغزی می باشد . بعد ازتخلیه تومور مغزی با جراحی، استخوان جمجمه در محل فیکس می شود و پوست بخیه می گردد . در بسیاری از موارد بیمار خیلی زود به زندگی خود باز می گردد .

در موارد دیگر ، تومور ها می توانند از بافت اطراف جدا شوند و یا در نزدیکی مناطق حساس در مغز قرار بگیرند و جراحی را خطرناک و سخت کنند . در این شرایط ، پزشک بیش ترین میزان تومور را که ایمن است بر می دارد . حتی برداشتن بخشی از تومور مغزی می تواند به کاهش علائم و نشانه های شما کمک کند .

اقدامات لازم پس از جراحی تومور های مغزی

صفحه اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

خطرات جراحی تومور مغزی

لازم به ذکر است، با روش PLDH می‌توان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با علائم شدیدتر را که کاندیدای جراحی باز هستند؛ درمان نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر احمد شکرچی زاده می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36622101 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین
تلفن : 36622101 - 031نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جدیدترین و موثر ترین روش درمان دیسک