خون ریزی مغزی به چه علت رخ می دهد و علائم خون ریزی مغزی چیست؟

علت خونریزی مغزی ترکیدن شریان مغزی و ایجاد خون ریزی موضعی در بافت های اطراف است. این خون ریزی سلول های مغزی را از بین می برد.خون ریزی مغزی نوعی سکته مغزی است که به دلیل پارگی عروق مغزی ایجاد می شود و باعث جمع شدن خون در بافت های اطراف می ‌شود. این خون ریزی مغزی منجر به مرگ سلول های مغز می ‌شود. هموراژ مغزی موقعیتی بسیار خطرناک است و در صورت عدم درمان به موقع می ‌تواند منجر به نقص عضو، فلج و حتی مرگ گردد.

اگر علائمی نظیر سرگیجه، تشنج، از دست دادن تعادل یا هماهنگی، تغییر در سطح هوشیاری، کمبود انرژی، خواب آلودگی یا کما و موارد دیگری که در علائم خونریزی مغزی در ادامه مطلب فهرست شده است را در خود یا افراد دیگر مشاهده کردید؛ ممکن است خونریزی مغزی علت آن باشد. این وضعیت تهدید کننده است و باید فرد مبتلا بلافاصله به اورژانس مراجعه نماید و تحت بررسی توسط متخصص مغز و اعصاب قرار گیرد. در نظر داشته باشید که بسیاری از این علائم اغلب ناشی از شرایطی غیر از خونریزی مغزی هستند. ولی با این وجود بررسی فوری علل ایجاد علائم الزامی است.

خون ریزی مغزی چیست؟

خون ریزی مغزی (خون ریزی بین بافت مغز و جمجمه یا خون ریزی درون بافت مغز) می تواند سبب ایجاد آسیب مغزی شده و تهدید کننده حیات باشد. علائم این عارضه، شامل سردرد ، تهوع و استفراغ، گزگز ناگهانی، ضعف، بی حسی یا فلج صورت، بازو یا پاها است. در صورتی که به سر شما یا فرد دیگری ضربه خورده و علامت های گفته شده را داشتید، با اورژانس تماس بگیرید.

علائم خون ریزی مغزی

علائم خون ریزی مغزی، به ناحیه درگیر شده بستگی دارد. به طور کلی، علائم خون ریزی مغزی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. گزگز ناگهانی، ضعف، بی حسی یا فلج صورت، بازو یا پا، به ویژه در یک طرف بدن
  2. سردرد (سردرد ناگهانی و شدید صاعقه مانند که در خون ریزی زیر عنکبوتیه رخ می دهد)
  3. تهوع و استفراغ
  4. گیجی
  5. سرگیجه
  6. مشکل در بلع
  7. تشنج
  8. از دست دادن بینایی یا مشکل بینایی
  9. گرفتگی گردن و حساسیت به نور
  10. از دست دادن تعادل یا هماهنگی
  11. گفتار غیرطبیعی یا همراه با لکنت
  12. مشکل تنفسی و ضربان قلب غیر طبیعی (در صورت وجود خون ریزی در ساقه مغز)
  13. تغییر در سطح هوشیاری، کمبود انرژی، خواب آلودگی یا کما
  14. مشکل در خواندن، نوشتن یا درک گفتار

خون ریزی مغزی

علائم خون ریزی مغزی در کودکان

تنها تفاوت خون ریزی مغزی در کودکان و بزرگسالان این است که کودکان به دلیل سطح پایین‌ تر مهارت های کلامی و تجارب زندگی خود، به طور معمول نمی ‌توانند علایم خون ریزی مغزی را تشخیص داده و بیان کنند. به همین دلیل لازم است والدین در این زمینه توجه ویژه داشته و در صورت مشاهده علایم خون ریزی مغزی در کودکان خود سریعاً آن ها را برای تشخیص و درمان به موقع به نزد جراحان مغز و اعصاب ببرند.

انواع خون ریزی مغزی

اکثر افراد بر این باورند که خون ریزی مغزی به معنای خون ریزی در داخل سر می باشد، اما پزشک و به خصوص پزشکانی که خون ریزی مغزی را درمان می کنند (متخصصان و جراح مغز و اعصاب)، معتقدند که خون ریزی مغزی (اینتراکرانیال هموراژ) بسیار گسترده تر از این ها است. پزشکان، اغلب خون ریزی مغزی را با توجه به محل دقیق وقوع آن توصیف می نمایند. برای درک بهتر خون ریزی مغزی باید انواع مختلف آن را بشناسیم. نکته اول اینکه خون ریزی می تواند در دو منطقه اصلی ایجاد گردد:

خون ریزی داخل جمجمه و خارج از بافت مغز

مغز، دارای سه لایه غشایی (به نام مننژ) بین جمجمه استخوانی و بافت اصلی آن است. مننژ، مغز را پوشانده و از آن محافظت می کند. خونریزی مغزی می تواند در هر بخشی بین این سه لایه ایجاد شود. این سه لایه را سخت شامه، عنکبوتیه و نرم شامه می نامند.

1. خون ریزی اپیدورال

این خون ریزی، بین استخوان جمجمه و لایه غشایی تحتانی یعنی سخت شامه اتفاق می افتد.

2. خون ریزی ساب دورال

این خون ریزی بین سخت شامه و عنکبوتیه رخ می دهد.

3. خون ریزی زیر عنکبوتیه

این خون ریزی بین عنکبوتیه و نرم شامه ایجاد می شود.

خون ریزی در داخل بافت مغز

1- خون ریزی درون مغز

این خون ریزی در لوب ها، پل مغزی و مخچه اتفاق می افتد (خون ریزی در هر قسمتی از بافت مغز، از جمله ساقه مغز).

2- خون ریزی داخل بطنی

این خون ریزی، در بطن های مغز رخ می دهد. بطن ها، نقاط خاصی از مغز (حفره ها) هستند که در آن ها مایع مغزی نخاعی تولید می شود.

علت ایجاد خون ریزی مغزی

علت خون ریزی مغزی موارد مختلفی می تواند باشد. در زیر برخی دلایل این عارضه را آورده ایم:

اثرات خون ریزی مغزی

از آن جا که مغز، توانایی ذخیره اکسیژن را ندارد، برای تأمین اکسیژن و مواد مغذی، به رگ های خونی متکی است. هنگامی که به دلیل نشت یا پارگی عروق مغزی، خون ریزی رخ دهد، اکسیژن به بخشی از بافت مغز، که توسط این عروق تأمین می گردد، نمی رسد. از طرفی، تجمع خون ناشی از خون ریزی داخل جمجمه یا خون ریزی مغزی، به مغز فشار آورده و سبب اختلال در اکسیژن رسانی می شود.
هنگامی که خون ریزی، منجر به قطع شدن جریان خون در اطراف یا بافت مغز و اختلال در اکسیژن رسانی به مدت بیش از سه یا چهار دقیقه گردد، سلول های مغز می میرند. در این حالت سلول های عصبی، آسیب دیده و عملکرد آن ها مختل می شود.

اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

چه کسانیدچار خون ریزی های مغزی می شوند؟

انواع مختلف خون ریزی داخل جمجمه، می تواند در افراد از هر رنج سنی ایجاد شود. خون ریزی مغزی (خون ریزی در هر جایی از بافت مغز) و سکته مغزی خون ریزی دهنده (مخصوصا پارگی عروق مغزی) بیشتر در بالغین مسن رخ می دهد، اما می تواند کودکان را نیز درگیر نماید.

در طی خون ریزی مغزی چه اتفاقی می افتد

زمانی که بر اثر یک تروما خون ریزی اتفاق می افتد این خون ریزی بر روی بافت های اطراف پخش شده و تورم ایجاد می شود که به آن در اصطلاح ادم گفته می شود، خون جمع شده در یک توده به نام هماتوم جمع می شوند ، هماتوم خون رسانی به سلول های مغزی را مختل و سلول ها بدون اکسیژن و مواد غذایی می میرند، از زمان شروع خون ریزی تا مرگ سلول ها و آسیب به مغز چند ساعت بیشتر طول نمی کشد، این یک زمان طلایی برای بیمار است که اگر به موقع به پزشک ارجاع داده شود می توان جلوی عوارض بد ناشی از مرگ سلول ها را گرفت ولی اگر به موقع اقدام نشود ممکن است حتی جان بیمار را تهدید کند.

درمان تومور مغزی به نوع ، اندازه و مکان تومور و همچنین سلامت کلی و ترجیحات بیمار و جراح بستگی دارد . با این وجود بهترین روش درمان تومورهای مغزی ، جراحی تومور مغزی است که توسط متخصصان جراحی مغز و اعصاب انجام می شود.


آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین
تلفن : 36622101 - 031درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جدیدترین و موثر ترین روش درمان دیسک