کمردرد عصبی چیست و چگونه درمان می شود؟

سلولهای عصبی مسئول انتقال پیام از مغز به اندام ها هستند و تمام رفتار، عملکرد و احساسات ما توسط سلولهای عصبی کنترل میشوند. از همین رو اختلال در عملکرد سلولهای عصبی به اختلال در جنبه های مختلف روانی و عملکردی بدن منجر میشود. استرس بعنوان یکی از درگیریهای شایع زندگی روزمره انسانها شناخته میشود که مستقیما با اعصاب و عملکرد آنها مرتبط است. استرس در حد پایین نه تنها مضر نیست بلکه ضروری و حیاتی است بنابراین استرس به خودی خود مشکل جدی نیست مگر اینکه فرد بیش از حد استرس را تجربه و تحمل کند و این مسئله منجر به ایجاد اختلال در زندگی روزمره او شود.

استرس علاوه بر اختلال در رفتار و وضعیت روانی فرد، در عملکرد عضلات آنها نیز نقش دارند. زمانی که فرد استرس طولانی مدت یا شدیدی را تجربه کند، پیام عصبی به عضلات مختلف ارسال میشود که منجر به فعالیت آنها میشود. این فعالیت به صورت انقباض ناخواسته یا اسپاسم عضلانی خود را بروز میدهد. کمر درد عصبی یکی از مشکلاتی است که در اثر استرس ایجاد میشود و علت آن اسپاسم عضلات کمر در اثر فشار روانی بالا است.

برخی از داروها مانند دگزامتازون ، در کنترل و بهبود برخی از کمر دردها مانند درد عصب سیاتیک موثر هستند. با این وجود یکی از بهترین روشهای درمان درد عصب سیاتیک ، جراحی لیزری است که به صورت سرپایی با نتایج درخشانی همراه است. جراحی لیزری به روش PLDH که روشی ابداعی توسط دکتر احمد شکرچی زاده، جراح مغز و اعصاب در اصفهان می باشد؛ تا کنون توانسته به درمان درد بیماران زیادی که از درد عصب سیاتیک رنج می‌برده‌اند بی‌انجامد.

اعصاب کمر

اعصاب نخاعی کمر از سمت راست و چپ طناب نخاعی بیرون میزنند. این اعصاب نخاعی از دو نوع فیبر یا رشته عصبی تشکیل شده اند:

1. رشته های سنسوری که پیام عصبی را به سمت مغز انتقال می دهند (برای مثال انتقال پیام درد از پا به مغز)
  2. رشته های موتوری که پیام عصبی را از مغز به سمت اندام ها انتقال می دهند (برای مثال پیامی که منجر به حرکت پا می شود توسط این نوع رشته های عصبی انتقال می یابد)

در مجموع ۵ جفت عصب نخاعی کمری وجود دارد که اندازه آنها به طور قابل توجهی از مهره L1 به سمت مهره L5 افزایش می یابد. این اعصاب از حفره های موجود در مهره ی مربوط بیرون میزنند. برای مثال عصب L4 از حفره L4-L5 در زیر مهره L4 بیرون میزند.

این اعصاب با سایر اعصاب در هم آمیخته می شود و ارتباط پیچیده ای از اعصاب تشکیل می شود که در نهایت اندام تحتانی را کنترل میکند.

عملکرد فیبرهای عصبی کمر را میتوان به صورت زیر خلاصه کرد:

کمردرد عصبی چیست

تاثیر اعصاب بر دیسک کمر

اعصاب مسئول انتقال پیام از مغز به اندام ها یا برعکس هستند. استرس وضعیتی است که اعصاب را درگیر میکند و از همین رو میتواند در اندام ها و عملکرد آنها نیز اختلال ایجاد کند. از جمله تاثیرات منفی استرس بر ستون مهره ها از جمله کمر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

آیا کمر درد عصبی خطرناک است؟

بدن انسان در هنگام مواجهه با خطر علائمی همچون درد را ایجاد میکند؛ بنابراین درد بعنوان زنگ هشدار بدن به ما است و باید هر نوع دردی را جدی بگیریم. درد کمر به دلیل اینکه با اعصاب مرتبط هستند از اهمیت ویژه ای برخوردارند. در صورتی که کمر درد ایجادشده به صورت ناگهانی بوده و با شرایط زیر همراه باشد نشانگر وجود خطر جدی است و باید به اورژانس مراجعه کرد:

اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

درمان کمر درد عصبی

روشهای درمانی به کار رفته برای کمر درد عصبی متفاوت هستند و بسته به وضعیت فرد میتوان از یک یا چند روش درمانی استفاده کرد. از جمله روشهای درمانی کمر درد عصبی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

از سایر روشهای درمان کمر درد عصبی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1. حرکت کششی
  2. کمپرس گرم یا سرد
  3. دوری از محرک های درد
  4. مدیتیشن
  5. طب سوزنی
  6. استفاده از مشاوره های روانشناسی

درد دنبالچه عارضه رایجی است که اغلب به دلیل نشستن های طولانی و نادرست، گریبان گیر افراد می شود. درد دنبالچه معمولا در هر سنی دیده می شود و برای رفع آن نیاز به اقدامات درمانی است. بسیاری از روشهای درمان این عارضه غیر جراحی بوده ولی در صورت عدم پاسخ دهی مناسب این روشها، ممکن است متخصص جراحی مغز و اعصاب توصیه به انجام جراحی داشته باشد که جراحی دنبالچه با لیزر یکی از بهترین و کم عارضه ترین روشهای عمل است.