سرخوردگی مهره کمر؛علل ، علائم ، تشخیص و درمان

سرخوردگی مهره کمر یا اسپوندیلولیستزیس وضعیتی است که شامل بی ثباتی ستون فقرات می شود، به این معنی که مهره ها بیش از آنچه باید حرکت می کنند. یک مهره از جای خود روی مهره زیر می لغزد. ممکن است به عصب فشار بیاورد که می تواند باعث کمردرد یا پا درد شود.

آیا اسپوندیلولیزیس همان اسپوندیلولیز است؟

اسپوندیلولیز و اسپوندیلولیستزیس هر دو باعث کمردرد می شوند. آنها به هم مرتبط هستند اما یکسان نیستند.

انواع سرخوردگی مهره کمر کدام است؟

انواع سرخوردگی مهره کمر عبارتند از:

انواع کمتر شایع اسپوندیلولیستزیس عبارتند از:

سرخوردگی مهره کمر

سرخوردگی مهره کمر با درجه پایین و درجه بالا چیست؟

برای تعیین شدت اسپوندیلولیستزیس، پزشک به آن درجه می دهد:

علت سرخوردگی مهره کمر چیست؟

علائم سرخوردگی مهره کمر چیست؟

برخی افراد این بیماری را دارند اما ممکن است علائم اسپوندیلولیستزیس را تجربه نکنند. کمردرد به طور معمول نشانه اصلی است. درد ممکن است به باسن و پایین ران گسترش یابد. شما همچنین ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

سرخوردگی مهره کمر چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و از شما در مورد علائمتان می پرسد. سپس احتمالاً برای تأیید تشخیص به اسکن تصویربرداری نیاز خواهید داشت.

1. اشعه ایکس ستون فقرات: به پزشک کمک می کند تا ببیند آیا مهره در جای خود هست یا خیر.
  2. سی تی اسکن یا اسکن MRI: ممکن است برای دیدن ستون فقرات با جزئیات بیشتر یا دیدن بافت نرم مانند دیسک ها و اعصاب لازم باشد.

درمان سرخوردگی مهره کمر:

درمان غیر جراحی سرخوردگی مهره کمر:

ممکن است پزشک شما بخواهد قبل از اقدام به جراحی با رویکرد محافظه کارانه تری شروع کند. این گزینه ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

برای یک درمان پزشکی که بین رویکردهای غیر جراحی و جراحی قرار می‌گیرد، همیشه می‌توانید به چیزی به نام درمان تزریق احیا کننده روی بیاورید، که در آن پزشک سلول‌ها را از یک قسمت بدن استخراج می‌کند و آنها را در محل اسپوندیلولیستزیس تزریق می‌کند. اینها شامل درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) و درمان با سلول های بنیادی است و نسبت به جراحی کمتر تهاجمی هستند.

جراحی سرخوردگی مهره کمر:

فرض کنید همه چیز را امتحان کرده اید و هنوز علائم دردناکی را تجربه می کنید. یا شاید شدت پرونده شما در درجات بالاتر باشد. در این مورد، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. اگر اسپوندیلولیستزی شما پایدار است (با موقعیت تغییر نمی کند)، ممکن است کاندیدای رفع فشار ساده باشید. این شامل برداشتن استخوان، غضروف یا مواد دیسکی است که عصب را فشرده می کند. این کار از طریق روش هایی مانند موارد زیر صورت می‌گیرد:

در مواردی که بی‌ثباتی وجود دارد، استخوان‌ها هنگام خم شدن و دراز کردن پشت به طور فعال می‌لغزند. این موارد معمولاً نیاز به همجوشی ستون فقرات دارند. هدف فیوژن، تراز مجدد ستون فقرات و تثبیت آن در تراز مناسب با سخت افزار است. سخت افزار برای تثبیت قطعه عمل می کند در حالی که جوش استخوان یا رشد استخوان در سراسر مفصل اتفاق می افتد.
سخت افزار استخوان ها را با پیچ و میله یا صفحات به هم متصل می کند. فیوژن اغلب شامل یک قفس است که به عنوان یک فاصله‌دهنده در جای دیسک عمل می‌کند. این کار باعث ثبات بیشتر می شود. در حالی که هیچ بیماری در مورد جراحی فیوژن مطمئن نیست، پتانسیل بهبود درد بسیار بیشتر از خطرات این روش و از دست دادن خفیف تا متوسط حرکت است.

هزینه جراحی سرخوردگی مهره کمر:

هزینه جراحی سرخوردگی مهره ها، به تجهیزات مورد استفاده در هنگام عمل، خدمات ارائه شده و موارد این چنینی وابسته است. البته لازم به ذکر است که این هزینه به عواملی مانند بیمارستان های خصوصی و دولتی و بیمه بستگی دارد. پس اگر به دنبال این هستید که یک جراحی عالی را پشت سر بگذارید، بهتر است که به بهترین بیمارستان های خصوصی مراجعه کنید تا خدمات عالی را دریافت کنید.

با جراحی لیزری دیسک به روش PLDH (لیزر پلاسما) می‌توان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با علائم شدیدتر را که کاندیدای جراحی باز هستند؛ درمان نمود. در این روش بدون ایجاد برش و استفاده از پیچ ستون فقرات و پلاتین، می توان در افراد زیادی به بهبودی هرنی دیسکال دست پیدا کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر احمد شکرچی زاده می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36622101-031 اقدام فرمایید.