مراقبت های بعد از عمل جراحی تومور مغزی

تومور مغزی توده ای از سلول ها است که نسبتا آهسته در مغز رشد می کنند. تومورهای مغز تمایل دارند در یک مکان باقی بمانند و گسترش پیدا نکنند.اگر بتوان تمام تومور را با خیال راحت در طی جراحی برداشت، معمولا عود نمی کند. اگر تومور را نتوان به طور کامل برداشت، این خطر وجود دارد که دوباره رشد کند. این مورد با استفاده از اسکن به دقت کنترل می شود یا بارادیوتراپی درمان می شود.

درمان تومور مغزی به نوع ، اندازه و مکان تومور و همچنین سلامت کلی و ترجیحات بیمار و جراح بستگی دارد . با این وجود بهترین روش درمان تومورهای مغزی ، جراحی است که توسط متخصصان جراحی مغز و اعصاب انجام می شود.

انواع و درجات تومور مغزی:

انواع مختلفی از تومورهای مغزی وجود دارد که به نوع سلول های مغزی تحت تأثیر مرتبط هستند.

مثالها عبارتند از:

تومورهای مغزی بر اساس سرعت رشد و گسترش و احتمال رشد مجدد آنها پس از درمان از 1 تا 4 درجه بندی می شوند.تومورهای مغزی غیرسرطانی درجه 1 یا 2 هستند، زیرا رشد آهسته دارند و احتمال گسترش آنها کم است.آنها سرطانی نیستند و اغلب می توانند با موفقیت درمان شوند، اما هنوز جدی هستند و می توانند زندگی را تهدید کنند.

عمل جراحی تومور مغزی

علائم تومورهای مغزی:

علائم تومور مغزی بستگی به بزرگی و محل قرارگیری آن در مغز دارد.برخی از تومورهای با رشد آهسته ممکن است در ابتدا هیچ علامتی ایجاد نکنند. علائم رایج عبارتند از:

مراقبت های پس از جراحی تومور مغزی:

پس از جراحی تومور مغزی ، ممکن است به مراقبت های بیشتری برای نظارت و درمان مشکلات بعدی نیاز داشته باشید.

این مراقبت ها شامل موارد زیر می‌شود:

تومورهای مغز گاهی ممکن است پس از درمان مجددا رشد کنند، بنابراین برای بررسی علائم آن، قرار ملاقات های منظمی برای پیگیری این مسئله خواهید داشت.قرار ملاقات های شما ممکن است شامل بحث در مورد علائم جدیدی باشد که تجربه می کنید، معاینه فیزیکی، و گاهی نیز اسکن مغز. این احتمال وجود دارد که حداقل هر چند ماه یک بار برای شروع قرار ملاقات های بعدی داشته باشید، اما اگر مشکلی ایجاد نشود، احتمالا کمتر مورد نیاز خواهند بود.

عوارض جانبی درمان:

برخی از افرادی که تومور مغزی داشته اند ممکن است ماه ها یا سال ها بعد دچار عوارض جانبی درمان شوند، مانند:

اگر شما یا فردی که از او مراقبت می کنید علائم نگران کننده ای دارید که پس از درمان تومور مغزی ایجاد می شود، به پزشک خود مراجعه کنید.

مشکلات ناشی از تومور مغزی همیشه به محض برداشتن یا درمان تومور برطرف نمی شود. به عنوان مثال، برخی از افراد ضعف مداوم، حملات صرع (تشنج)، مشکل در راه رفتن و مشکلات گفتاری دارند. ممکن است برای کمک به شما برای غلبه بر مشکلاتی که دارید یا با آن سازگار شوید، به حمایت بیشتری نیاز باشد که ممکن است شامل درمان هایی مانند موارد زیر باشد:

برخی از افراد ممکن است نیاز به ادامه مصرف دارو برای تشنج برای چند ماه یا بیشتر پس از درمان یا برداشتن تومور داشته باشند.

ممکن است پس از تشخیص تومور مغزی برای مدتی اجازه رانندگی نداشته باشید. مدت زمانی که نمی توانید رانندگی کنید به عواملی مانند:

اگر مطمئن نیستید که باید رانندگی کنید یا نه، تا زمانی که از پزشک متخصص خود توضیحی دریافت نکرده اید، رانندگی نکنید. رانندگی برخلاف توصیه های پزشکی هم خطرناک است و هم خلاف قانون. با اسکن‌های به‌روز و توصیه‌های تیم پزشکی‌تان، ممکن است پس از یک مدت اجازه رانندگی داشته باشید که معمولا پس از انجام موفقیت آمیز آزمایشات پزشکی برای تعیین توانایی شما در کنترل وسیله نقلیه و زمانی است که خطر تشنج کم است.
پرواز معمولا زمانی امکان پذیر است که پس از جراحی بهبود یافته اید، اما باید شرکت هواپیمایی را از وضعیت خود مطلع کنید.

اگر رادیوتراپی داشته اید، پیروی از یک سبک زندگی سالم برای کاهش خطر سکته مغزی مهم است.این به معنای ترک سیگار در صورت سیگار کشیدن،داشتن یک رژیم غذایی متعادل و انجام ورزش منظم است.
با این حال، محدودیت هایی برای تمرینی که باید انجام دهید وجود دارد.

صفحه اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

1. پس از درمان تومور مغزی، ممکن است به شما توصیه شود که برای همیشه از ورزش های تماسی مانند راگبی و بوکس اجتناب کنید.
  2. پس از بهبودی، با موافقت پزشک می توانید فعالیت های دیگر را دوباره شروع کنید.
  3. شنا بدون نظارت برای حدود یک سال پس از درمان توصیه نمی شود زیرا خطر تشنج در آب وجود دارد.
  1. داشتن رابطه جنسی پس از درمان تومور مغزی بی خطر است.
  2. ممکن است به زنان توصیه شود تا 6 ماه یا بیشتر پس از درمان از باردار شدن خودداری کنند.اگر قصد بارداری دارید، باید این موضوع را با تیم پزشکی خود در میان بگذارید.

خستگی یک علامت رایج پس از درمان تومور مغزی است و اغلب توانایی شما را برای بازگشت به کار محدود می کند.اگرچه ممکن است بخواهید هر چه زودتر به سر کار و زندگی عادی بازگردید. برای شروع بهتر است به صورت پاره وقت کار کنید و فقط زمانی که احساس آمادگی کردید بطور تمام وقت به کار برگردید. اگر تشنج داشته اید، نباید در ارتفاع یا با ماشین آلات کار کنید.

تومور مغزی اغلب در حال تغییر زندگی است. ممکن است احساس عصبانیت، ترس و تخلیه هیجانی کنید. پزشک متخصص شما ممکن است بتواند شما را برای کمک به جنبه های عملی و عاطفی تشخیص خود به یک مددکار اجتماعی یا مشاور ارجاع دهد.

برخی از داروها مانند دگزامتازون ، در کنترل و بهبود درد عصب سیاتیک موثر هستند. با این وجود یکی از بهترین روشهای درمان درد عصب سیاتیک ، جراحی لیزری است که به صورت سرپایی با نتایج درخشانی همراه است. جراحی لیزری به روش PLDH که روشی ابداعی توسط دکتر احمد شکرچی زاده، جراح مغز و اعصاب در اصفهان می باشد؛ تا کنون توانسته به درمان درد بیماران زیادی که از درد عصب سیاتیک رنج می‌برده‌اند بی‌انجامد.

تلفن : 36622101 - 031نظرات کاربران درباره این مطلب :