آسیب طناب نخاعی چه علائمی دارد؟

نخاع، طناب بلندی است که از انتهای سر انسان شروع شده و تا بالای لگن ادامه دارد. این طناب در محافظی از جنس استخوان قرار می‌گیرد که به آن ستون فقرات گفته می‌شود. آسیب نخاعی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در اثر حوادثی چون تصادفات رانندگی، ضربات شدید در حین ورزش، سقوط از بلندی و … صدمه دیده و ستون فقرات او دچار شکستگی می‌گردد. در این صورت نخاع محافظ خود را از دست داده و در اثر ضربه‌ ای که به آن وارد شده است، دچار آسیب می‎شود. بروز مشکلات حسی حرکتی مهم‌ ترین عارضه ‌ای است که در اثر آسیب نخاعی ایجاد می‌شود و بسته به شدت آسیبی که وارد می‎کند، تغییراتی را در احساس و عملکردهای مختلف بدن به وجود می‌آورد. عارضه نخاعی تمامی جنبه‌های زندگی انسان، شامل بخش‌های روانی، عاطفی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و مشکلات بسیاری را برای فرد آسیب‌دیده و اطرافیانش ایجاد می‎کند.

علت آسیب دیدگی طناب نخاعی

ضایعه آسیب نخاعی ممکن است ناشی از ضربه ناگهانی و آسیب‌زا به ستون فقرات شما باشد که باعث شکستگی، جابجایی، خرد یا فشرده شدن مهره‌های شما شود. همچنین ممکن است در اثر اصابت گلوله یا زخم چاقو رخ دهد که به نخاع شما نفوذ کرده و آن را قطع می‌کند. آسیب اضافی معمولاً در طی روزها یا هفته‌ها به دلیل خونریزی، تورم، التهاب و تجمع مایعات در نخاع و اطراف آن اتفاق می‌افتد. ضایعه نخاعی غیرترومایی ممکن است در اثر آرتروز، سرطان، التهاب، عفونت یا تحلیل رفتن دیسک ستون فقرات باشد.

آسیب طناب نخاعی چه علائمی دارد؟

توانایی بیمار در کنترل اندام‌های خود پس از آسیب نخاعی به دو عامل بستگی دارد: محل آسیب در نخاع و شدت آسیب نخاع. صدمات نخاعی از هر نوع ممکن است منجر به یک یا چند مورد از علائم و نشانه‌های زیر شود:

آسیب طناب نخاعی

عوامل خطر آسیب نخاعی

اگرچه آسیب نخاعی معمولاً نتیجه تصادف است و ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد؛ اما عوامل خاصی می توانند شما را در معرض خطر بیشتری برای حفظ آسیب نخاعی قرار دهد، از جمله:

انواع آسیب نخاعی

آسیب نخاعی به‎ صورت کامل یا ناقص است که در ادامه هر کدام را بررسی می‌نماییم.

ضایعه نخاعی کامل

در یک ضایعه نخاعی کامل، عملکرد حسی یا حرکتی در زیر سطح ضایعه وجود ندارد. آسیب نخاعی کامل بیشتر در ارتباط با قطع عرضی نخاع، صدمات عروقی شدید، کشش‌های طولی طناب نخاعی یا فشارهای شدید به نخاع است. در ضایعات کامل به دلیل قطع ارتباط نخاع با مغز، ادراک حسی و کنترل حرکتی فرد مختل شده و در این موارد پیش‌آگهی جهت برگشت عملکرد حسی-حرکتی ضعیف است.

ضایعه نخاعی ناقص

ضایعه نخاعی ناقص، درصورت وجود و حفظ قسمتی از عملکرد حسی یا حرکتی در زیر سطح آسیب مشخص می‌شود. اگر برگشت عملکردهای حسی یا حرکتی سریع باشد، پیش‎آگهی ازنظر بهبود عصبی نیز خوب خواهد بود.

تشخیص آسیب طناب نخاعی

در اورژانس، پزشک ممکن است با بازرسی و معاینه دقیق، آزمایش عملکرد حسی و حرکتی و پرسیدن سؤالاتی در مورد حادثه، آسیب نخاعی را رد کند؛ اما اگر فرد آسیب دیده از درد گردن شکایت داشته باشد، کاملاً بیدار نباشد یا نشانه های آشکاری از ضعف یا آسیب عصبی داشته باشد، ممکن است به آزمایش های تشخیص اضطراری نیاز باشد. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پرسنل پزشکی معمولاً این آزمایشات را بر روی افرادی که مظنون به آسیب نخاعی پس از ضربه هستند، استفاده می کنند. اشعه ایکس می تواند مشکلات مهره های ستون فقرات، تومورها، شکستگی ها یا تغییرات تخریب ستون فقرات را نشان دهد.

سی تی اسکن ممکن است نمایش بهتری از ناهنجاری هایی که در اشعه ایکس دیده می شود، ارائه دهد.

MRI از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای تولید تصاویر تولید شده توسط رایانه استفاده می کند. این آزمایش برای مشاهده نخاع و شناسایی دیسک های فتق شده، لخته های خون یا سایر توده هایی که ممکن است باعث فشرده سازی نخاع شوند بسیار مفید است.

چند روز پس از آسیب دیدگی، هنگامی که ممکن است مقداری از تورم فروکش کند، پزشک معاینه عصبی گسترده تری را برای تعیین سطح آسیب انجام می دهد. این معاینات شامل آزمایش قدرت عضلانی و توانایی در لمس سبک و احساسات سوزن سوزنی است.

روشهای درمان آسیب طناب نخاعی

متأسفانه هنوز هیچ راهی برای درمان آسیب نخاعی وجود ندارد؛ اما محققان به طور مستمر بر روی درمان‌هایی جدید از جمله پروتزها (جایگزین‌هایی برای حفظ ظاهر و عملکرد عضو قطع شده) و داروها کار می‌کنند که ممکن است سبب بازسازی سلول‌های عصبی یا بهبود عملکرد اعصاب باقی‌مانده‌ی پس از آسیب نخاعی شود. امروزه درمان آسیب نخاعی بیشتر بر توانمندسازی افراد مبتلا به ضایعه نخاعی برای بازگشت به زندگی فعال و مشارکت اجتماعی تمرکز دارد. اگر فردی به آسیب نخاعی دچار شود، ابتدا برای درمان، معمولاً در بخش مراقبت‌های ویژه بستری خواهد شد. در موارد حساس و حیاتی ممکن است به یک مرکز تخصصی نگهداری و درمان آسیب‌های مرتبط با ستون فقرات منتقل شوند که دارای تیمی تخصصی و مجهز از جراحان ارتوپدی، جراحان مغز و اعصاب، متخصصان پزشکی نخاعی، روان‌شناسان، پرستاران، کاردرمانگران و مددکاران اجتماعی متخصص در زمینه‌ی آسیب‌های نخاعی هستند. برخی از روش‌های درمانی مورد استفاده در آسیب نخاعی شامل:

داروی متیل پردنیزولون که تزریق می‌شود، در گذشته به عنوان یک گزینه‌ی درمانی برای آسیب نخاعی حاد مورد استفاده قرار می‌گرفته است؛ اما تحقیقات اخیر نشان داده است که این دارو یک سری عوارض جانبی، مانند لخته شدن خون و ابتلای به ذات‌الریه دارد که سبب می‌شود معایب استفاده از این دارو، بیشتر از فواید آن باشد. به همین دلیل است که دیگر پزشکان، داروی متیل پردنیزولون را برای استفاده‌ی معمول پس از بروز آسیب نخاعی توصیه نمی‌کنند.

ممکن است بیمار برای تثبیت شدن یا هم تراز شدن ستون فقرات خود به کشش عضلانی نیاز داشته باشد. این کار را می‌توان با استفاده از گردن بند‌های طبی نرم و یا بریس‌های مخصوص انجام داد.

اغلب از روش جراحی برای برداشتن قطعات استخوانی، اجسام خارجی، بیرون زدگی دیسک کمر یا مهره‌های شکسته که به نظر می‌رسد ستون فقرات را فشرده می‌سازند، ضروری است. همچنین ممکن است برای ثبات‌دهی به ستون فقرات جهت جلوگیری از بروز درد یا بروز بدشکلی‌هایی در آینده، به جراحی نیاز باشد.

اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

دانشمندان در تلاش هستند تا راه‌هایی برای توقف مرگ سلولی، کنترل التهاب و ترویج بازسازی عصبی بیابند. نمونه‌ای از این راه‌ها شامل کاهش قابل توجه دمای بدن به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت می‌باشد که ممکن است به جلوگیری از التهاب‌های مضر کمک نماید. البته پزشکان و محققان در این زمینه، هنوز هم به مطالعات بیشتری نیاز دارند.

زمانی که بیمار دچار آسیب نخاعی در مراحل اولیه‌ی بهبودی قرار دارد، اعضای تیم توانبخشی (کاردرمانگر، فیزیوتراپیست، ارتوپدفنی و…) شروع به کار با وی خواهند کرد. البته این تیم توانبخشی علاوه بر تخصص‌های گفته شده، ممکن است شامل پرستار توانبخشی، روانشناس توانبخشی، مددکار اجتماعی، متخصص تغذیه و پزشک متخصص نورولوژی و متخصص در زمینه آسیب‌های نخاعی باشد.

در طول مراحل اولیه‌ی توانبخشی مغز و اعصاب، کاردرمانگران و فیزیوتراپیست‌ها معمولاً روی حفظ و تقویت عملکرد عضلات، رشد مجدد مهارت‌های حرکتی ظریف و یادگیری راه‌های سازگاری در طول انجام فعالیت‌های روزمره‌ی زندگی تأکید می‌کنند. به فرد دچار آسیب نخاعی و همچنین مراقبان وی، در خصوص اثرات ضایعه نخاعی و نحوه ی پیشگیری از عوارض احتمالی آموزش‌های لازم داده می‌شود و در خصوص بازگشت به روال سابق زندگی و افزایش کیفیت زندگی و استقلال، توصیه‌هایی به آنها داده می‌شود.

با جراحی لیزری دیسک به روش PLDH (لیزر پلاسما) می‌توان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با علائم شدیدتر را که کاندیدای جراحی باز هستند؛ درمان نمود. در این روش بدون ایجاد برش و استفاده از پیچ ستون فقرات و پلاتین، می توان در افراد زیادی به بهبودی هرنی دیسکال دست پیدا کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر احمد شکرچی زاده می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36622101-031 اقدام فرمایید.