مراقبت از کمر و ستون فقرات در مقابل افزایش سن

همچون ساختمان ها که برای استوار ماندن به ستون نیاز دارند، پایداری بدن ما انسان ها نیز در گرو سلامتی ستون فقرات است. این ستون با ساختار متحیرکننده ای که دارد ترکیبی از قدرت، انعطاف و ظرافت را دارا است؛ و همین امر آن را مستعد آسیب های فراوان می کند. یکی از عواملی که باعث آسیب دیدن ستون فقرات می شود، افزایش سن می باشد. شایع ترین بخشی که در ستون فقرات دچار آسیب دیدگی می شود، ناحیه کمری است. متاسفانه مسیر درمان این آسیب ها یک مسیر ساده نیست و بهتر است تا حد امکان از وقوع آن ها پیشگیری کنیم؛ پس بهتر است بدانیم که چگونه از مهم ترین ستون بدن مراقبت کنیم. در ادامه این مقاله به بررسی مراقبت از کمر و ستون فقرات در مقابل افزایش سن، به صورت دقیق تر می پردازیم.

مهم ترین آسیب های ستون مهره ها با افزایش سن:

فرایند طبیعی افزایش سن، تغییراتی را در تمام یا بخشی از ستون مهره ها ایجاد می کند. سبک زندگی ناسالم و کم تحرک، سابقه خانوادگی، صدمات و آسیب ها و... این فرایند را سرعت می بخشند. مهم ترین آسیب هایی که ممکن است تجربه شود عبارت است از:

تقویت ستون فقرات

در ادامه چندین مورد از راه های پیشگیری از این آسیب ها را ذکر می کنیم.

ورزش کردن را وارد برنامه زندگی خود کنید:

سبک زندگی امروزی سبب تضعیف تدریجی عضلات پشت می شود، در نتیجه احتمال آسیب دیدگی افزایش می یابد. انجام حرکات ورزشی به صورت مرتب و درست، نقش قابل توجهی در پایداری ستون فقرات، حفظ تعادل آن، کاهش کمردرد و... دارد.

ورزش و تمرین های حرکتی مناسب، علاوه بر نقشی که در حفظ سلامتی ستون مهره ها دارد؛ سبب بهبود زخم های ستون مهره ها نیز می شود.

مراقب وضعیت بدن خود باشید:

از سیگار کشیدن پرهیز کنید:

می توان گفت سیگار کشیدن بر روی سلامت تمام بدن تاثیر می گذارد. پس برای داشتن یک ستون فقرات سالم، لازم است که از سیگار کشیدن پرهیز شود.

از گرما درمانی غافل نشوید:

کمک گرفتن از گرما در ماهیچه های ستون فقرات، سبب افزایش جریان خون ناحیه می شود، در نتیجه مواد مغذی که به عضلات مذکور می رسد، افزایش می یابد. این فرایند به نوبه خود در حفظ سلامتی ستون فقرات موثر است.

داشتن یک رژِیم غذایی روزانه مناسب، در این مسیر به شما کمک می کند:

رژیم غذایی هر فرد نقش زیادی در سلامت و پایداری ستون فقرات وی دارد. یک رژِیم غذایی مناسب به عمدتا از مواد غذایی سالم مانند سبزیجات، میوه ها، گوشت، تمامی غلات و حبوبات تشکیل شده است. همچنین توصیه می شود که به تدریج مواد غذایی فراوری شده از رژیم غذایی حذف شود و مصرف شیرینی های ناسالم تا حد امکان محدود شود.

آدرس اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

بهتر است که از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید:

با جراحی لیزری دیسک به روش PLDH (لیزر پلاسما) می‌توان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با علائم شدیدتر را که کاندیدای جراحی باز هستند؛ درمان نمود. در این روش بدون ایجاد برش و استفاده از پیچ ستون فقرات و پلاتین، می توان در افراد زیادی به بهبودی هرنی دیسکال دست پیدا کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر احمد شکرچی زاده می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36622101-031 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین
تلفن : 36622101 - 031نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جدیدترین و موثر ترین روش درمان دیسک