درباره بیماری پارکینسون بیشتر بدانید

بیماری پارکینسون اختلال پیش‌ رونده ، مخرب و درازمدت دستگاه عصبی مرکزی است که عمدتا سیستم حرکتی بدن را مختل می‌ کند . نشانه‌ های این بیماری معمولا آرام و به‌ تدریج ظاهر می‌ شوند و با پیشرفت بیماری ، علائم غیر حرکتی نیز بروز می‌ کنند . در مراحل پیشرفته بیماری پارکینسون ، بعضا زوال عقل نیز شایع است . این بیماری پس از آلزایمر معمول ترین بیماری مخرب اعصاب به شمار می رود . در این مقاله به بررسی دقیق تر بیماری پارکینسون می پردازیم .

بسیاری از داروها و روشهای درمانی ، در کنترل و بهبود بیماری پارکینسون می توانند بسیار موثر بوده و سطح زندگی فرد را ارتقاع دهند؛ که متخصصان مغز و اعصاب می توانند در این زمینه به شما یاری رسانند.

علائم بیماری پارکینسون

علائم ممکن است در افراد مختلف ، متفاوت باشد . در ابتدا علائم ممکن است خفیف و غیر قابل توجه باشند . علائم اغلب از یک طرف بدن شروع می شوند و معمولا حتی بعد از ایجاد علائم در هر دو طرف ، در سمت اول شدید تر خواهد بود .
علائم بیماری پارکینسون می توانند شامل موارد زیر باشند ؛

 بیماری پارکینسون

علت بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون بر سلول‌ های مغز که تولید کننده‌ دوپامین هستند تاثیر می‌ گذارد و باعث مرگ آنها می‌ شود و به همین دلیل سطح دوپامین در مغز کاهش می‌ یابد .
علاوه بر کاهش دوپامین و سلول‌ هایی که دوپامین می‌ سازند ، پروتئینی به نام آلفا-ساینوکلین هم در بیماری پارکینسون نقش دارد . آلفا-سینوکلئین در حالت عادی به برقراری ارتباط بین نورون‌ ها کمک می‌ کند اما در بیماری پارکینسون ، این پروتئین در توده‌ های میکروسکوپی به نام جسم لویی جمع می‌ شود .
علت این بیماری تاکنون مشخص نشده است اما محققین بر این باورند که عوامل ژنتیکی و محیطی در ابتلا به این بیماری نقش دارند . از این عوامل می‌ توان به فاکتورهایی مانند افزایش سن ، پیشینه خانوادگی ابتلا به بیماری پارکینسون ، جهش‌ های ژنتیکی ، جنسیت ، قرار گرفتن در معرض سموم و آفات ، برخی دارو ها و پیشینه آسیب و جراحت مغز اشاره کرد . مصرف‌ کنندگان تنباکو و قهوه و چای ، ریسک کمتری برای ابتلا به پارکینسون دارند .

آدرس اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

درمان بیماری پارکینسون

با وجود آن که تاکنون درمان مشخصی برای این بیماری پیدا نشده است ، افراد مبتلا به این بیماری می‌ توانند از روش‌ های مختلفی برای بهبود کیفیت زندگی خود استفاده کنند . این روش‌ ها شامل مصرف دارو و عمل جراحی است . سایر روش‌ های قابل استفاده شامل ایجاد تغییر در سبک زندگی و استفاده از روش‌ های درمان فیزیکی و گفتار درمانی است .

  1. مصرف دارو : همه‌ این دارو ها به گونه‌ ای طراحی شده‌ اند که با مکانیسم‌ هایی مانند جایگزینی دوپامین ، تقلید اثر دوپامین یا طولانی کردن ماندگاری اثر دوپامین با مهار تجزیه آن ، مقدار دوپامین در مغز را افزایش دهند . دارو ها در رفع مشکلات حرکتی مانند راه رفتن و لرزش نیز کمک کننده هستند .
  2. جراحی : در برخی افراد مبتلا به علائم حرکتی پیشرفته و غیر قابل کنترل، جراحی گزینه‌ مناسبی می باشد . تحریک عمقی مغز (DBS) نوعی روش جراحی است که طی آن جراح الکترود هایی را در ناحیه‌ ای از مغز که در بروز علائم پارکینسون نقش دارد قرار می‌ دهد .

برای درمان هرنی دیسکال ستون مهره ها یکی از کم عارضه ترین و بهترین روشها، جراحی لیزری دیسک است. جراحی دیسک های گردن و کمربه وسیله لیزر پلاسما، بصورت بسته، سرپایی، با بی حسی موضعی، بدون عارضه و با تاثیر فوری توسط دکتر احمد شکرچی زاده انجام می شود. شما می توانید جهت هماهنگی با مطب دکتر شکرچی زاده از طریق تماس با شماره تلفن 03136622101 تماس بگیرید و برای دریافت نوبت از طریق لینک رزرو نوبت اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین
تلفن : 36622101 - 031نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جدیدترین و موثر ترین روش درمان دیسک