درمان سندرم(نشانگان) دم اسب با جراحی

سیستم عصبی‌ مرکزی از دو قسمت مغز و نخاع تشکیل یافته است . مغز درون جمجمه و نخاع درون کانال مهره ای قرار دارد. کانال مهره ای از روی هم قرار گرفتن مهره ها ایجاد می‌شود. نخاع از بالاترین قسمت کانال مهره ای در محل سوراخ استخوان پس سری شروع و تا محل دیسک بین مهره ای اول و دوم کمری خاتمه می یابد. از این محل به پایین رشته های عصبی تشکیل دم اسب را می‌دهند. رشته های دم اسب توسط پرده نخاع احاطه شده و درون مایع مغزی نخاعی شناور می‌باشند. رشته های دم اسب عصب دهی اندام های تحتانی و اسفنکتر های ادرار و مدفوع را انجام میدهند.

علل بیماری سندروم دم اسبی

ضایعات مختلف زیر ممکن است سبب آسیب رشته های دم اسب شوند:

1. تومورهای اعصاب نخاعی (نورینوم) و پرده های نخاع(مننژیوم) : این تومور ها خوش خیم بوده و در ابتدا بصورت درد کمر با انتشار به اندام های تحتانی تظاهر می‌کنند. درد این بیماران اغلب در شب تشدید می یابد. اگر در تشخیص این ضایعات تاخیر صورت گیرد بتدر یج قدرت وحس پاهاکاهش و در نهایت به فلج‌پاها و از بین رفتن قدرت کنترل اسفنکتر های ادار و مدفوع منجر میشود .
  2. تومورهای مهره ها : اکثر این تومور ها بدخیم بوده و بعضا ممکن است لنفوم و یا متاستاز باشند.
  3. تروما : در تصادفات و سقوط از ارتفاع شکستگی مهره ها ممکن است سبب آسیب رشته های دم اسب گردد. در این موارد نیاز به عمل جراحی برداشتن فشار از روی اعصاب و فیکس کردن مهره ها میباشد.
  4. شکستگی خودبخود مهره ها بخصوص در پوکی استخوان ها در سنین بالا ممکن است سبب فشار و آسیب رشته های دم اسب گردد.
  5. عفونت های مهره و دیسک و از جمله آن ها سل استخوان
  6. ضایعات مادرزادی ستون مهره ای
  7. بیرون زدگی یا فتق دیسک بین مهره ای کمری سبب طیف متنوعی از علائم می‌شوند که در موارد شدید ممکن است منجر به سندرم دم اسب گردند.

آدرس اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

درمان بیماری سندروم دم اسبی

از نظر درمانی ضایعات فشاری که سبب آسیب رشته های دم اسب و بروز علائم عصبی می‌شوند با عمل جراحی و سایر روشهای درمانی قابل درمان می‌باشند.

لازم به ذکر است، با روش PLDH می‌توان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با علائم شدیدتر را که کاندیدای جراحی باز هستند؛ درمان نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر احمد شکرچی زاده می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36622101 اقدام فرمایید.

تلفن : 36622101 - 031نظرات کاربران درباره این مطلب :