اجزای تشکیل دهنده دستگاه عصبی

دستگاه عصبی یا سیستم عصبی در بدن جانوران به هماهنگی فعالیت‌های ماهیچه‌ها می‌ پردازد و بر اعضای گوناگون بدن نظارت می‌ کند و باعث ایجاد و توقف ورودی‌ های مربوط به حواس مختلف می‌ شود . وظیفه کنترل اعمال بدن بر عهده دو سامانه عصبی و غده‌ ای درونی می‌ باشد ، که از این میان ، سامانه عصبی ، ازسلول های عصبی یا نورون ها و سلول های کمکی یا نوروگلیا ها تشکیل شده‌ است . در این مقاله به بررسی اجزای مختلف دستگاه عصبی می پردازیم .

اجزای مختلف دستگاه عصبی به دو بخش دستگاه عصبی مرکزی یا CNS و دستگاه عصبی محیطی یا PNS تقسیم می شوند . دستگاه عصبی مرکزی شامل مغز و نخاع و دستگاه عصبی محیطی شامل همه ی رشته های عصبی می باشد، که به اندام های مختلف پیام رسانی می کنند و یا پیام اندام های مختلف را به دستگاه مرکزی منتقل می کنند .

نورون ها سلول های عصبی و واحد عملکردی در دستگاه عصبی می باشند که از سه بخش دندریت ، جسم سلولی و آکسون تشکیل شده اند . وظیفه این سلول ها انتقال پیام توسط جریان الکتریکی می باشد .

نوروگلیاها یا سلول های پشتیبان از دیگر سلول های دستگاه عصبی می باشند که وظیفه حمایت و پشتیبانی از نورون ها را بر عهده دارند .

اجزای تشکیل دهنده دستگاه عصبی

بخش های مختلف دستگاه عصبی

مغز

مغز بخشی از دستگاه عصبی مرکزی می باشد که درون جمجمه قرار گرفته و توسط آن محافظت می شود . مغز از قسمت های مختلفی شامل ؛ نمیکره های مخ ، ساقه مغز و مخچه تشکیل شده است .

نمیکره های مخ

دو نیمکره مخ توسط پلی از ماده سفید به نام جسم پینه ‌ای با هم مرتبط هستند . هر نیمکره از دو بخش سفید و خاکستری تشکیل شده است که بخش خاکستری سطح یا قشر مخ را پوشانده و بخش سفید در مرکز قرار دارد . بخش خاکستری ۲ تا ۳ میلیمتر ضخامت دارد و محل تجمع جسم سلولی نورون ها می باشد . هر قسمت از قشر خاکستری مخ کار ویژه‌ ای را بر عهده دارد . مراکز مربوط به دریافت و تفسیر اطلاعات رسیده از اندام های حسی مختلف مانندچشم،گوش،پوست و ...در این قسمت واقع است . بخشی از قشر خاکستری مخ هم مرکز حرکات ارادی است .

مخچه

مخچه از دو توده طرفي به نام نيمكره های مخچه تشکیل شده كه توسط نواری به نام كرمينه به هم مرتبط هستند . مخچه از طریق کنترل و ایجاد اصلاحات مناسب در فعالیت های حرکتی که توسط بخش های دیگر مغز ایجاد شده اند به هماهنگی و تنظیم زمانی فعالیت ها می پردازد .

ساقه مغز

ساقه مغز از سه بخش مهم شامل مغز میانی ، پل مغزی و بصل النخاع تشکیل شده است .

مغز میانی

شامل اعصابی است که به مخ و قسمت‌ های تحتانی دستگاه عصبی متصل است . این قسمت عکس‌العمل‌ های بینایی و شنوایی را با حرکات چشم و سر هماهنگ می‌ کند .

پل مغزی

زیر مغز میانی قرار دارد و پیام‌ های عصبی را از قشر مخ به ستون مهره‌‌ ها می‌ فرستد و تنفس را تنظیم می‌ کند .

بصل النخاع

معمولا این قسمت را حیاتی‌ ترین قسمت مغز می‌ دانند . امتداد ستون فقرات است و مغز را به ستون فقرات متصل می‌ کند . مراکز کنترل در بصل النخاع عبارت‌ اند از قلب ، ریه‌ ها و روده‌ ها . همچنین بصل النخاع ترشحات معده و رفلکس هایی مانند عرق کردن ، عطسه کردن ، قورت دادن و استفراغ کردن را کنترل می‌ کند .

نخاع

نخاع طناب بلند عصبی است که درون ستون مهره‌ ها جای می‌ گیرد و واسطه انتقال سیگنال‌ های عصبی حسی و حرکتی بین مغز و اعصاب محیطی است . هر عصب نخاعی به دو بخش به نام‌ های ریشه پیشین و ریشه پسین تقسیم می‌ شود . ریشه‌ های پیشین اعصاب خروجی یا نورون‌ های حرکتی را در بر می‌ گیرند که پیام‌ های حرکتی را به ماهیچه‌ ها و غدد بدن انتقال می‌ دهند و ریشه‌ های پسین اعصاب ورودی یا نورون‌ های حسی را شامل می‌ شود .

اينستاگرام دکتر احمد شکرچي زاده

اعصاب محیطی

رشته‌ های عصبی عقده‌ های نخاعی - جمجمه‌ ای و خودکار جزء اعصاب محیطی به شمار می‌ روند و شامل سه گروه عصب است : اعصاب حسی که از اندام ها به مغز و نخاع می‌ روند ، اعصاب حرکتی که از مغز و نخاع به ماهیچه‌ ها و غده‌ ها می‌ روند و اعصاب مختلط که شامل رشته‌ های حسی و حرکتی هستند .

لازم به ذکر است، با روش PLDH می‌توان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) با علائم شدیدتر را که کاندیدای جراحی باز هستند؛ درمان نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با مطب دکتر احمد شکرچی زاده می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن 36622101 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان چهارباغ بالابین زمزم و دروازه شیرازکوچه مختاری ساختمان جم طبقه زیرزمین
تلفن : 36622101 - 031نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جدیدترین و موثر ترین روش درمان دیسک