تشخیص بیرون زدگی دیسک های گردنی

شایعترین علامت دیسک های بیرون زده گردنی درد گردن با انتشار به اندام های فوقانی میباشد. این درد در ابتدا معمولا بسیار شدید و بعضا برای بیمار غیر قابل تحمل است .فشار به ریشه های عصبی گردنی ممکن است سبب بروز علایم حسی و حرکتی در اندام های فوقانی گردد.

حرکات ستون مهره ای ، فشار داخل دیسک و هرنی دیسکال

عامل اصلی بیرون زدگی دیسک ، تغییرات فشار داخل دیسک به علت حرکات روزمره ستون مهره ای در فعالیت‌های روزانه می‌باشد.

تاریخچه و مبانی تئوریک تکنیک PLDH

جراحی لیزری دیسک روشی است که بدون نیاز به بیهوشی و برش، بیرون زدگی دیسک را با امواج لیزر درمان می‌کند.

چرا بیرون زدگی دیسک اتفاق می افتد و چه درمانی مناسب تر است؟

عامل اصلی ایجاد و افزایش فشار داخل دیسک از یک طرف حجم نوکلئوس و از طرف دیگر فشار ایجاد شده بعلت حرکات ستون مهره ای در فعالیتهای روزمره و بلند کردن وزنه در وضعیت های مختلف میباشد. در صورتی که بیرون زدگی دیسک سبب فشار به ریشه عصبی گردد، علائم کلینیکی بیرون زدگی دیسک ایجاد میشود.

نکاتی که داوطلبان عمل با لیزر پلاسماباید قبل از عمل جراحی بدانند

عمل جراحی دیسک با لیزر پلاسما به روش PLDH تکنیک ابداعی دکتر شکرچی زاده می‌باشد. در اینجا نکاتی که داوطلبان عمل با لیزر پلاسما باید قبل از عمل جراحی بدانند را ذکر کرده ایم.

فیلم جراحی لیزری دیسک

جهت مشاهده فیلم جراحی دیسک های گردن و کمر به وسیله لیزر پلاسما به ادامه مطلب مراجعه کنید.

راهنمای بستری بیماران جهت عمل لیزر پلاسما

عمل لیزری دیسک بطور سرپائی ، با بی حسی موضعی و معمولاً بدون درد و عارضه ، در اتاق عمل انجام می‌شود. بیماران صبح روز عمل در بیمارستان بستری شده و همان روز،عمل انجام و چند ساعت بعد از عمل ، مرخص می‌شوند.

تنگی کانال کمری و درمان با لیزر پلاسما

تنگی کانال مهره ای معمولا ایجاد درد در کمر و اندام های تحتانی می‌کند. این درد با راه رفتن و فعالیت افزایش می یابد. بیمار مبتلا به تنگی کانال کمری پس از مدتی راه رفتن دچار ضعف اندام های تحتانی میگردد که پس از مدتی استراحت مجددا قدرت راه رفتن پیدا میکند. به این مسئله کلودیکاسیون متناوب گفته میشود.

پیگیری های بعد از عمل پلاسما

پس از عمل جراحی دیسک با لیزر پلاسما تقاضا می‌شود طبق برنامه زیر جهت معاینه مراجعه و اطلاعات درخواستی را دقیقا آنگونه که هست بیان فرمایید.

دستورات پس از عمل بیماران دیسک گردن

در این مطلب دستورات پس از عمل دیسک گردن برای بیماران عزیز آورده شده است.

تکنیک پی ال دی اچ چیست؟

همانگونه که ذکر شد ، علت اصلی بیرون زدگی و بروز علایم آن در بیمار فشار داخل دیسک است. انجام عمل جراحی باز و خارج کردن دیسک در حقیقت بر طرف کردن معلول است در حالیکه با روش پی ال دی اچ علت را که فشار داخل دیسک است درمان می‌کنیم.

تکنیک پی ال دی دی چیست؟

در این روش عمل جراحی بسته دیسک از اشعه لیزر جهت تبخیر و سوزاندن نوکلئوس دیسک استفاده میشود.این روش برای اولین بار در سال1985 در اتریش توسطDaniel Choy ابداع گردید.

دستورات پس از عمل جراحی دیسک کمری با لیزر پلاسما

اولین مراجعه به مطب یک ماه بعد از عمل جراحی است. در این ویزیت میزان بهبودی ارزیابی و دستورات لازم داده خواهد شد. در خواست انجام ام آر آی بعد از عمل نیز در این مرحله انجام خواهد شد. البته انجام ام آر آی بعد از عمل حد اقل شش ماه بعد از عمل جراحی با لیزر خواهد بود.

درمان های قبل از جراحی در بیرون زدگی دیسک

شایعترین تظاهر کلینیکی در هرنی دیسکال کمری و گردنی درد می باشد و البته در مواردی نیز علایم عصبی بصورت گرفتاری ریشه های عصبی و نخاع وجود دارد. اگر درد تنها تظاهر کلینیکی باشد و یا علایم عصبی بسیار خفیف وجود داشته باشد، درمان اولیه بصورت استراحت و درمان های دارویی میباشد.

جراحی دیسک به روش بسته

بعلت احتمال عوارض عمل باز و تهاجمی بودن آن از حدود سی سال قبل روش های با تهاجم کم در درمان بیماران مبتلا به هرنی دیسکال که به درمانهای غیر جراحی پاسخ نداده اند ، معمول گردیده است. فصل مشترک کلیه این روش ها عدم استفاده از چاقو و برش جراحی است.

دیسک و بیرون زدگی آن

هرنی دیسکال در دهه های چهارم و پنجم زندگی شایعتر بوده و اکثرا در قسمت تحتانی مهره های کمری و بعضا در قسمت تحتانی ستون فقرات گردنی قرار دارد. هرنی دیسکال کمری سبب کمر درد و درد تیرکشنده در اندام های تحتانی و هرنی دیسکال گردنی سبب درد گردن با انتشار به اندام های فوقانی می‌گردد.

جراحی دیسک به روش باز

بیرون زدگی دیسک در بیش از نود درصد موارد با استراحت ،درمان های طبی و اقدامات توانبخشی بهبودی می یابد. در تصمیم به عمل جراحی دیسک نباید عجله کرد.اگر با درمان های فوق در مدت چند هفته درجاتی از بهبودی حاصل شود ،احتمالا با گذشت زمان بتدریج بهبودی کاملتر خواهد شد.