دکتر احمد شکرچی زاده

ارسال مدارک و نوبت عمل

تکنیک پی ال دی اچ چیست؟

روش PLDHچیست ؟
کلمهPLDHمخففPercutaneous Laser Disc Hernioplasty میباشد.همانگونه که در مبحثPLDD ذکر گردید در کاربرد لیزر در جراحی دیسک در دنیا با اشعه لیزر ،مرکز نوکلئوس سوزانده و تبخیر میگردد. این مسّئله سبب کاهش فشاراینترادیسکال شده و در مواردی سبب بهبود علائم هرنی دیسکال میگردد.در کاربرد جراحی باز اقدام جراحی تهاجمی ولی نقطه هدف قسمت هرنیه دیسک میباشد . در کاربرد جراحی بسته اقدام جراحی غیر تهاجمی ولی نقطه هدف مرکز نوکلئوس بوده که از محل هرنیه فاصله زیادی دارد. این مسئله سبب میشود که با استفاده از لیزر و یا سایر روش های کمترتهاجمی ،انتظار نتایج مثبت زیادی نداشته باشیم و این روش ها جایگاه موثر و قوی در درمان اکثر موارد هرنی دیسکال نداشته باشند.

اینجانب از ابتدای سال ۱۳۹۴ کار با لیزر پلاسما را شروع کردم. تجربیاتی که در طول سه سال کار با لیزر پلاسما و تجربه در حدود یک هزار مورد بیمار انجام گرفت ، منجر به کسب دید جدیدی از بیومکانیک فشار دیسک هرنیه به ریشه عصبی گردید . بر اساس تجارب بدست آمده برای اینجانب مشخص گردید که نیروهای وارد به ریشه عصبی از دو مرکز متفاوت میباشند. یکی از طرف خود دیسک بیرون زده و دیگری از سمت مرکز دیسک به مرکز قسمت بیرون زده دیسک. میزان مشارکت این دو نیرو در بروز علایم عصبی بر حسب نوع و محل بیرون زدگی دیسک و موقعیت بیمار متفاوت است و از یک بیمار به بیمار دیگر نیز تفاوت دارد. در روش PLDH ما با استفاده از لیزر و سوزاندن قسمت های خاصی از دیسک سعی در خنثی نمودن نیروهای وارد به ریشه عصبی میکنیم .این عمل سبب برداشتن شدن فوری فشار از ریشه عصبی شده و علائم بیمار تخفیف می یابد. این عمل درحقیقت یکearly and direct root decompression میباشد.

بیماری که با درد شدید قادر به راه رفتن نمی باشد و کاندید این عمل میباشد، با درد شدید تحت عمل قرار میگیرد. عملی فقط با بی حسی موضعی، بدون درد و بیهوشی، بدون چاقو و خونریزی ،کاملا ایمن و معمولا بدون عارضه .بلافاصله در حین عمل درد بیمار کاهش می یابد و اکثرا بلافاصله پس از عمل بیمار میتواند راه رفتن نرمال بدون درد را تجربه کند.این بیمار چند روز بعد از عمل میتواند به کار و فعالیت طبیعی برگشت کند.

روش PLDH در حقیقت انقلابی در جراحی دیسک میباشد
با این روش بیش از ۷۰ درصد بیماران مبتلا به هرنی دیسکال که نیازمند عمل جراحی باز میباشند با روش کم تهاجمی PLDH بهبودی فوری پیدا میکنند.انجام موفقیت آمیز PLDH نیاز به تجربه زیاد دارد. چند میلیمتر جابجایی سر سوزن میتواند باعث عدم نتیجه بخشی و حتی بروز علائم عصبی گردد.انجام عملPLDH تنها با لیزر پلاسما امکان پذیر است . با لیزر های خطی تنها عملPLDDرا میتوان انجام داد . در روش pLDDروش انجام عمل در همه بیماران یکسان ولی در روشPLDH تکنیک انجام از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است

تکنیکPLDH دریچه ای جدید در درمان هرنی دیسکال است. عمل جراحی دیسک را از یک روش تهاجمی با احتمال عوارض زیادبه یک روش غیر تهاجمی بدون عارضه با نتایج بهتر تغییر میدهد.دیر نخواهد بود که این روش در سراسر جهان بعنوان یک روش ایرانی در درمان بیماران هرنی دیسکال به کار گرفته شده و مشکلی بزرگ با روشی ساده بهبودی قطعی یابد.بنظر نمیرسد که در این روش عود زیادی وجود داشته باشد.

آدرس مطب : اصفهان خیابان چهارباغ بالا ساختمان سی تی اسکن مرکزی طبقه زیرزمین

نظرات کاربران درباره این مطلب :